Према речима бившег министра, који је током владе Зорана Ђинђића од 2001. до 2004. године био на челу тадашњег Министарства урбанизма и грађевинарства, још је рано да би се закључило ко је конкретно крив за смрт 14 људи и повређивање још три особе у Новом Саду, али нека имена би већ требало да се појаве.
„Неко је морао да стави свој потпис, ја сам говорио мојим бившим студентима, садашњим инжењерима да не стављају свој потпис на сумњива документа. То је један од проблема, што се на њих врши притисак и што је струка устукнула пред политиком и потпис мора да се стави. Сада ће та особа, која је ставила свој потпис, морати да одговара. Уколико постоји уредна документација, Грађевинска књига и Грађевински дневник, надлежни су морали већ да дођу до појединих имена. Питање је и ко су ти људи који су радили на реконструкцији Железничке станице Нови Сад. Да ли ту има инжењера који нису стекли звање учењем, већ пречицом? Прво и основно, не могу на челу министарства грађевине и других институција, као што је Комора инжењера Србије, да буду правници“, категоричан је бивши министар Шумарац.
Указује на једну битну околност.
„Мислим да ћу бити у комисији која ће неким инжењерима који су учествовали у реконструкцији новосадске железничке станице морати да одузме лиценце за рад. Ми смо то и увели, али када смо „почишћени“ из Коморе 2016. од тадашњег руководства министарства грађевине, на чело су уместо инжењера дошли правници. Тада су усвојене и неке измене, које су, на индиректан начин, довеле и до трагедије у Новом Саду. Наиме, ми смо имали закон да се за грађевинску дозволу прилаже главни пројекат који је прошао техничку контролу, где је требало да буде прецизно уцртано све, од сваке шипке арматуре до сваког прекидача. Сада је потребан само пројекат за грађевинску дозволу, где се налазе само основне информације о објекту. Такође, сада је уведен пројекат за извођење који уопште нема техничку контролу. То је системски пропуст и уколико се не реагује сада, после ове страшне трагедије у Новом Саду, можемо да очекујемо да ће нам се овакве несреће понављати“, објашњава Шумарац.
Проблем је и што је струка устукнула пред политиком, свечано отварање нових објеката и саморекламирање је много важније од свега осталог, укључујући квалитет и сигурност.
„Било је и у наше време, да се политичари сликају при отварању нових објеката, али ови сада су претерали. Ту је још један проблем, да нико не сме да одбије да стави потпис и сада ће ти људи платити цену“, истиче наш саговорник и додаје:
„Велики проблем је и корупција у систему. Ми видимо да су извођачи радова кинеске фирме које су ангажовале подизвођаче и то фирме које су блиске владајућој странци. Они су ангажовале мајсторе и физикалце чије знање и квалитет може да буде упитан. Ја не ниподаштавам физикалце, али у трци за што већим профитом смањује се квалитет радне снаге. Видимо и да је као надзорни орган ангажована фирма из Мађарске, не знамо по ком принципу, а могуће је да су и они ангажовали неке подизвођаче, али све би то требало да буде забележено у документацији“.На крају, ту је и кривица оних који су директно учествовали на изради пројекта и на радовима на Железничкој станици и на надстрешници која је убила 14 људи.
„Питање је како је урађен главни пројекат, да ли су у обзир узете све околности и у том смислу су пројектант и статичар међу најодговорнијим. Статика је најважнија наука у грађевинатству. На Грађевинском факултету био је професор код кога се полагала статистика а код њега је од више стотина пријављених студената пролазило њих неколико, ето толико је то заправо важан предмет. Ту је битно сведочење колеге Зорана Ђајића који је директно радио на реконструкији и који је већ рекао неке ствари. Уз ограду да немам све податке, статика је поремећена јер је фирма која је обављала хидроизолацију урадила нешто недопустиво, уклонили су бетонске блокове који су држали анкере и нису их вратили и тиме су пореметили статику. Уз то, надстрешница је оптерећена стаклом и металним рамом, а питање је да ли су добро одрађени прорачуни. Надстрешница није пала одмах јер ју је држало трење и то је једноставно објашњење“, каже Драгослав Шумарац.
Импозантна биографија
Драгослав Шумарац има завидну биографију, осим што је био министар, био је редовни професор Грађевинског факултета у Београду до 2020. године.
Тренутно предаје као редовни професор на Државном универзитету у Новом Пазару. Дипломирао је на Грађевинском факултету у Београду 1979. као студент генерације. На истом факултету је магистрирао 1983, а докторирао 1987. на УИЦ, у Чикагу.
Оснивач је Инжењерске коморе Србије 2003. године, која данас броји 28.000 лиценцираних инежењера и на челу коморе био је до 2007. до 2016. године.
РУСКА АРМИЈА НАПРЕДУЈЕ: Сламање украјинске одбране на прилазима Купјанску
Извор: Нова.рс