Најновије

Грађевински инжењери: Надстрешница је била преоптерећена, нек ме испита јавни тужилац

Инжењер геологије Зоран Ђајић радио је на реконструкцији зграде Железничке станице у Новом Саду до марта 2023. године и упозоравао да се са прочеља зграде скину мермерне плоче те да се провери каква је подлога испод тих плоча, јер је видео да су иза, на некима од њих згужвани џакови цемента уместо бетона.

Како каже за Данас, позива јавног тужиоца да га лично испита и позове на одговорност.

– Врло лако може се утврдити које крив за ово. Није само пала плоча, људи су изгубили животе. Министар и сви који кажу да није рађена реконструкција лажу. Неко је оптеретио надстрешницу са металом и стаклом, није прорачунао колику тежину конструкција може да понесе и то је пало. Ко је то урадио, тај је крив. Наравно они сада могу да измисле неки нови проблем да се све заташка, јер ово није несрећа, ово је убиство 14 људи – рекао је Ђајић.

Он је истакао да је слао дописе на бројне адресе да плоче са прочеља заграде морају да се скину и да се мора видети шта је иза њих, али нико на његова упозорења није одговорио.

– Има делова где бетон недостаје, а уместо њега су згужвани џакови од цемента да би се мање бетона ставило унутра – додао је Ђајић који је радио као консултант саобраћајног института ЦИП током израде пројекта реконструкције зграде Железничке станице у Новом Саду.

Како објашњава, у првој фази је рађена репарација керамике која је била на плафонском делу и рађено је само шминкање те надстрешнице. У другој фази, током рада на фасади зграде и рада на реконструкцији камене облоге у марту 2023. године, послао је извештај извођачима, али и министарству у ком је тражио репарирање подлоге. Ни на ово нико није одговорио.

Да су тада скинуте те плоче, вероватно би се приметило да подлога није добра или да су утеге можда кородирале.

Надстрешница је накнадно покривена стаклом и челиком, што је додатна тежина која није предвиђена пројектом изградње станице.

Данијел Дашић, грађевински инжењер каже да су му одмах после првих изјава наших званичника биле сумњиве две ствари, да се ради о старом објекту и да ништа није рађено око надстрешнице.

Кренуо је у претрагу свега што је могао да нађе на интернету, те упарио фотографије из периода изградње шездесетих, коришћења станице свих ових година, периода реконструције, те периода после реконструкције.

Грађевинском форензиком дошао је до закључка да је проблем додатно оптрећење које је стављено на надстрешницу.

Надстрешница је хоризонтално наслоњена на конструкцију, а са горње стране повезана је челичним елементима са кровом. Сама надстрешница је рађена по мрежастом систему, укрштених армираних бетона, како би се олакшала конструкција, која је обложена панелима и украсним елементима, а остављен је и део отвора до саме зграде, због проласка светлости и ваздуха.

– Председник и министар обмањују јавност. Надстрешница је дефинитивно обложена новим мермерним плочама, а не знамо да ли су те празнине које су остављене како би конструкција била лакша попуњене нечим или не. Додатно оптерећење су металне конструкције са стакленим елементима. Свеједно да ли је челик или алумињим, он има тежину. Највећи су проблем стакла, због хоризнталног положаја морају да буду дебела и тешка. По мени ова оптерећења су довела до пуцања саме надстрешнице – рекао је Дашић.

Како објашњава, види се да су се сви утези који повезују конструкцију са кровом откачили на истом месту, што показује да је то била слаба тачка. Да су биле проблем временске неприлике, на пример, одвалио би се један крај.

Сматра да, или пројектант није добро срачунао утицај додатне тежине или је страчунао и можда дао предлоге да се анкери ојачају, али извођач то није урадио, него их је само префарбао.

– Поставља се питање надзора, који је морао да реагује у оба ова случаја. Он гарантује да су пројектант и извођач радова урадили све у складу са правилима струке и законом. Постоји могућност да је веза надстрешнице и саме зграде додатно ослабљена, јер су изградили галерију са унутрашње стране. За сада немамо доказе како су повезали ту галерију, али је могуће да су приликом радова, разбијања и повезивања на стару арматуру, ослабили везу надстретешнице и конструкције – наставио је он.

Како истиче, прича наших политичара на власти да је зграда стара је посебно урнебесна.

– Грађани Новог Сада добро знају да су у близини те станице падале бомбе 1999. године и да није напукла ни на једном месту, тако да је урађена сигурно како треба ако јој такве вибрације нису наштетиле. Ако је проблем што је зграда из 1964. године како кажу људи из власти, онда треба да порушимо 90 одсто Србије и изградимо нове објекте – закључио је он.

Извор: Данас

Бонус видео

Молимо Вас да донацијом подржите рад
портала "Правда" као и ТВ продукцију.

Донације можете уплатити путем следећих линкова:

ПАЖЊА:
Системом за коментарисање управља компанија Disqas. Ставови изнесени у коментарима нису ставови портала Правда.

Колумне

Најновије вести - Ратни извештаји

VREMENSKA prognoza

Најновије вести - ПРАВДА