Најновије

Вештачење надстрешнице демантује власт: Ово су сви радови извршени до отварања станице у Новом Саду

У вештачењу Факултета техничких наука, департмана за грађевинарство и геодезију, наводи се тачно који су радови вршени на надстрешници Железничке станице у Новом Саду, која се обрушила 1. новембра ове године и усмртила 15 особа. Реч је о радовима вршеним од 8. фебруара 2022. до 1. јула 2024. године, иако је власт од тренутка урушавања у медије пласирала информације да надстрешница није била обухваћена реконструкцијом, те да радови на њој нису вршени од 1964. године. Иако су наводе демантовале чак и фотографије саме надстрешнице, из вештачења се јасно закључује шта је све рађено на њој.

“У периоду од 8.2.2022. до 4.3.2022 су се вршени на предметној надстрешници у виду постављања мрежице и лепка са доње стране, глетовања, прања надстрешнице са горње стране, фарбања са доње стране и монтаже лимених окапница. У периоду од 2.10.2023. до 13.10.2023. вршена је монтажа алуминијумске конструкције са застакљивањем предметне надстрешнице што је било предвиђено пројектом. У периоду од 19.3.2024. до 1.7.2024. понови су вршени радови чишћења, обијања трошних слојева и делова старе надстрешнице, демонтажа мермерних плоча са чела надстрешнице, постављање ХИ мембране Сарнафил ТС-77 са горње стране, скидање старог слоја лепка и мрежице са доње стране и наношење новог слоја лепка и мрежице са доње стране, лепљење мозаик керамике са доње стране надстрешнице као и монтажа лимова, демонтажа мермера, обрада надстрешнице репаратурним малтером због прављења пада за постојеће сливника, малтерисање чела као припрема за лепљење мермера као и лепљење истог, израда слоја хидроизолације и лима на надстрешнице, израда окапнице и навлачење лепка и мрежице на окапницу”, пише у вештачењу у које смо имали увид.

Даље се наводи да је у периоду од 27.6.2024. па до 4.7.2024. врше се радови чишћења крила Б Железничке станице као припрема за примопредају објекта, након чега је 4. јула отворен објекат.

Вештаци у извештају напомињу да су такође вршени и други радови на фасади на којој се налази надстрешница, као и радови на крову и да није било уписа у грађевински дневник који се односе на уочавање оштећења на надстрешници, предметним затегама, вези кровне конструкције и затега или конструкцији објекта.

Последњи унос у грађевински дневник је извршен 9.10.2024, а грађевински дневник који се односи на архитектонско-грађевинске радове садржи укупно 941 страну.

Вештаци су утврдили и да су постојала оштећења још током израде пројекта.

“Анализом расположивих фотографија, како у време израде пројекта, али и пре започињања извођења радова и у току реализације радова на крилу Б Железничке станице у Новом Саду, постоје уочени недостаци на месту споја затеге и тестерасте кровне конструкције (отпао малтер, бетон и сл.) који имплицирају неки недостатак у овом делу конструкције и потребу за детаљнијим прегледом”, пише у вештачењу.

Чиме је све била оптерећена надстрешница

Како се у вештачењу наводи, надстрешница је била оптерећена следећим стварима:

Сопствена тежина греда 1298,791 кН

Цементна кошуљица 241,610 кН

Подлога, старих плочица, нових плочица и лепка 307,845 кН

Малтер и мермерне плоче 64,419 кН

Носачи знакова 10,900 кН

Стакло, алу профили и челични профила 28,776 кН

Из свега овога произилази да је укупна сума износила 1952,341 кН.

Истрага против 13 особа, међу њима и бивши министар

Подсетимо, у обрушавању надстрешнице 1. новембра погинули су Комар Немања (17) из Степановићева, Руман Андела (24) из Старе Пазове, Фирић Ђорђе (53) из Ковиља, Фирић Валентина (10) из Ковиља, Фирић Сара (6) из Ковиља, Адамовић Милица (16) из Каћа, Карановић Милева (76) из Каћа, Арбутина Ћирић Сања (35) из Каћа, Хрка Стефан (27) из Београда, Милосављевић Милош (17) из Книћанина, Швоња Ђуро (77) из Степановићева, Раковић Вукашин (69) из Буковца, Саздовски Васко (45) из Северне Македоније и Раца Горанка (58) из Новог Сада. У болници је подлегла повредама и Ања Радоњић (24) из Параћина.

Више јавно тужилаштво у Новом Саду је донело наредбу за спровођење истраге против 13 особа, међу којима су бивши министар грађевинарства Горан Весић, његова помоћница Анита Димоски, бивши директор „Инфраструктура железнице“ Небојша Шурлан, бивша в. д. директорка Јелена Танасковић и други који су били укључени у реконструкцију.

„Надстрешнице није реконструисана“

Од пада надстрешнице, највиши државни функционери покушавали су да увере јавност да на надстрешници никакви радови нису вршени.

„У наредним данима тражиће се и утврдиће се одговорност сваког лица које је одговорно за угрожавање безбедности путника на станици и која је одговорна што кад је станица реконструисана ова надстрешница такође није била реконструисана“, најпре је рекао тадашњи министар, Горан Весић.

Председник Александар Вучић је 5. новембра казао да није вршена реконструкција надстрешнице, а на питање водитеља да ли је она „шминкана“ и нешто вршено на њој, председник је рекао „оно што је било предвиђено задатком“.

„И са тим радовима је две године тако стајала, па сад одлучите због чега је пало. Реците, да ли је пало због 60 година старости или две године мало већег притиска. Или због струке која није рекла да то мора хитно да се обнови – кородиране железне сајле или стакла. Или је због тога што кажу тих дана су биле вибрације. Био неко премазивао, што је никакав терет. Поставља се питање да ли је оно од пре две године допринело додатно или колико је убрзало, или је свакако кородирало или није. То нека доказују вештаци, нека се доказује на суду“, рекао је Вучић.

Извор: Нова

Бонус видео

Молимо Вас да донацијом подржите рад
портала "Правда" као и ТВ продукцију.

Донације можете уплатити путем следећих линкова:

ПАЖЊА:
Системом за коментарисање управља компанија Disqas. Ставови изнесени у коментарима нису ставови портала Правда.

Колумне

Најновије вести - Ратни извештаји

VREMENSKA prognoza

Најновије вести - ПРАВДА