Наиме, републичка грађевинска инспекторка изашла је на терен 1. новембра након информације да се обрушила надстрешница на станичној згради. Том приликом констатовала је две незаконитости.
Прва је да нису предузете мере ради спречавања или отклањања непосредне опасности по живот или здравље људи и безбедност. Друга је да „није вршена контрола и провера квалитета извођења свих врста радова и примена прописа, стандарда и техничких норматива“. Као доказ је приложена слика обрушене надстрешнице.
Инспекторка је била дужна да изрекне и мере за отклањање ових незаконитости. За другу констатује да Закон о планирању и изградњи не садржи прописану меру уколико стручни надзор није извршио контролу.
Међутим, када је реч о првој незаконитости, изречена мера је била забрана коришћења крила Б станичне зграде у Новом Саду. Зато је наредила инвеститору (Инфраструктура железнице) односно извођачу радова (кинеска компанија ЦРИЦ) „проверу статичке стабилности објекта“.
Како је објашњено у записнику, у који је Форбес Србија имао увид, проверу мора да уради правно лице које није учествовало у изради техничке документације и техничке контроле пројекта за грађевинску дозволу, као и на извођењу радова и стручном надзору.
Инвеститору и извођачу је остављено 15 дана од пријема записника да поступе.
Како смо могли да видимо у другом документу, Инфраструктура железнице је 14. новембра дала налог надзору да изда инструкцију извођачу радова за проверу статичке стабилности објекта, преносећи оно што је наложила грађевинска инспекторка.
Одговор Кинеза
Кинези су одговор на овај допис послали у суботу 23. новембра, ујутро у 6:36.
Извођач се у свом допису позива на уговор о реконструкцији пруге од Новог Сада до границе с Мађарском. И одмах на почетку наводи једну од кључних ставки из овог документа.
„Чланом 61 уговора, прописано је да је део радова који Инвеститор почне да користи преузет даном његовог коришћења и да од тог дана Извођач престаје да буде одговоран за старање над преузетим делом“, стоји у одговору.
Како су представници државе свечано отворили станицу 5. јула ове године, може се претпоставити да кинески извођач види тај датум као примопредају станичне зграде држави јер су од тад почели да је користе. То на известан начин констатује и инспекторка која наводи да је „технички пријем и примопредаја радова у крилу Б започет 5. јула 2024“.
Зато у CRIC-у додају: „У складу са чланом 63 Уговора, прописано је да се инструкције или измене по налогу надзорног органа могу давати само пре пријема радова“.
Провера статичке стабилности није део уговора
Кинези такође додају да посао провере статичке стабилности целокупне станичне зграде у Новом Саду није у обиму радова прописаних уговором. „Не постоје правне претпоставке да Инвеститор или надзорни орган наложе Извођачу извршење предметних радова“.
Они се позивају и на оно што је наложила грађевинска инспекторка, а што је изгледа Инфраструктури промакло. Како је инспекторка тражила да проверу стабилности обави неко ко није био извођач радова, кинески CRIC подсећа инвеститора да они јесу били извођач.
Још додају да нису добили примедбе на квалитет изведених или неизведене радове предвиђене уговором. То је још један разлог зашто не могу да поступе по налогу.
И на крају, Кинези тврде да су записник инспекторке добили тек 19. новембра и да су доставили примедбе на исти.
„Имајући све горе наведено у виду, сматрамо да наложена инструкције није у складу са Комерцијалним уговором, те да је контрадикторна наложеном ограничењу, па и у том смислу Извођач напомиње да не може да поступи по допису“, констатују извођачи. Ипак, они се упркос свему стављају на располагање инвеститору, држави и свим државним органима за појашњења и сарадњу око радова дефинисаних уговором.
Инфраструктура тражи другу компанију
По свему судећи, овај одговор Кинеза натерао је Инфраструктуру железнице да 28. новембра уђе у поступак набавке израде Елабората о оцени стања конструкције објекта станичне зграде у Новом Саду.
Према подацима са Портала јавних набавки, ова набавка се спроводи као преговарачки поступак без објављивања јавног позива.
Разлог уласка у преговарачки поступак је „изузетна хитност проузрокована догађајима које наручилац није могао да предвиди“. Инфраструктура се позива на одлуку републичког грађевинског инспектора да затвори градилиште и наложи проверу статичке стабилности објекта.
Записник састављан три дана
Оно што се може видети из записника јесте да је надзор спроведен на дан несреће, 1. новембра. Састављање записника започето је 5. новембра, а завршено три дана касније – 8. новембра. Недељу дана након несреће.
Такође, види се и да је инспекцијском надзору 1. новембра присуствовала бивша в.д. директорка Инфраструктуре железнице Србије Јелена Танасковић, која је у кућном притвору. Ту су били и по један представник извођача и надзора.
Још једна интересантна констатација грађевинске инспекторке јесте да је грађевински дневник за станичну зграду вођен од 13. децембра 2021. до 18. јула 2024. Нешто касније цитира одредбу правилника по којој се књига инспекције и грађевински дневник воде од почетка извођења радова до дана завршетка изградње објекта односно радова и примопредаје објекта инвеститору“.
Извор: Форбс