Пад ИТ система јуче је паралисао готово читав свет. Масовно су отказивани авионски летови, банке су биле у колапсу од Аустралије па надаље, с тим то је овај „феномен“, ако изузмемо спорадичне случајеве, у великом луку „заобишао“ Србију.
Људска грешка
Велике банке, телекомуникационе компаније, медијске куће, трговине, имале су проблема након што их је погодио масовни технички квар. Проблем је настао након последњег ажурирања антивирусног програма „Краудстрајк“, који је изазвао феномен који је у ИТ свету познат као „плави екран смрти“ на Виндовс рачунарима.
О чему се заправо ради?
Професор и стручњак за сајбер безбедност др Горан Куњадић са дугогодишњим стажом у овој области и у државним институцијама Републике Србије, каже да треба прво рашчистити са тим и рећи да није у питању никакав сајбер напад.
„Дакле, грешка је у софтверу који је направио Мајкрософт, односно, фирма „Краудстрајк“, јер су они заједно испоручили софтвер својим корисницима који је битан за функционисање Виндовс система, и том приликом су направили грешку. Софтвер је дистрибуиран широм света, али то се иначе и ради кад год софтвер има неки апдејт. Међутим, све ово се не би десило, да су се корисници држали процедуре. Држање процедуре подразумева да нови софтвер или апдејт тестирају, па ако је исправан, онда да га подигну на систем који је у употреби,“ објашњава наш саговорник.
Како каже, тестирање је обавезно и ко год је погођен у овом случају, је сам крив јер није поштовао процедуру, што је могло да доведе до много већих проблема.
Србија поштовала процедуру
У Србији као и су свакој озбиљној држави, постоји читав сектор који се бави заштитом од сајбер упада и обухвата удружени рад свих релевантних служби од полиције, војске па до БИА-е и других државних органа који се бави заштитим од сајбер напада виталних држане институције као што је водовод електропривреда и тако даље,“ напомиње он.
По његовим речима, Србија је имала мање проблема од других јер је очигледно да су корисници софтвера поступили по плану.
Другим речима, каже Куњадић, сви они који су имали проблем значи да нису урадили пробни тест новог софтвера, већ су га одмах применили тако да је то додатно направило цео колапс.
„Да су они то на време уочили, а то би видели да су поштовали процедуру, ово све се не би десило. Проблем је што исправка не може да се уради даљински, него мора да се третира један по један рачунар, што је изузетно захтеван и дуготрајан посао. При том, сви погођени корисници сада су безбедносно ослабљени, и ако не буду пазили, могу доћи хипотетички, под удар неког сајбер напада,“ упозорава Куњадић.
Наш саговорник каже да ће због овога што се десило, сви који су били погођени овим претрпети велике финансијске губитке, укључујући и фирму Краудстрајк, за коју каже да су јој акције већ пале.
„Они коју су поступили по процедури, нису имали тај проблем, јер су уочили грешку током тестирања и одмах се контактирали Мајкрософт, и тако се и сазнало у чему је проблем,“ каже саговорник Спутњика.
Због овог проблема компаније које се ослањају на компјутерски рад, а имају систем Виндоус нису у могућности да раде и то не само авионске компаније и банке већ и продавнице како пише Њујорк Тајмс. У Сиднеју, у супермаркетима је настала хаотична ситуација, јер је роба могла да се купи само кешом.
У суштини, десило се да је погрешно ажуриран или погрешно конфигурисан антвирусни софтвер компаније за кибернетичку безбедност „Краудстрајк“ (Crowdstrike) што је довели до прекида рада рачунарских система широм света.
Мајкрософт се огласио са саопштењем да је отклоњен главни узрок глобалног ИТ прекида отклоњен.
ЖЕСТОКА УЗБУНА У 8 УКРАЈИНСКИХ ОБЛАСТИ! Погинуо пољски плаћеник
Извор: Спутник.рс