Најновије

ФОРБС: Председник Вучић пожуривао Кинезе да заврше реконструкцију пруге пре рока - ево колико то додатно коштало

Председник Србије Александар Вучић изразио је жељу да реконструкција пруге од Новог Сада до Мађарске буде завршена пре рока. Та информација проистиче из дописа кинеског конзорцијума CRIC-CCCC ка Министарству грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре. Њиме траже додатна, значајна средства да би ту жељу и испунили.

Наиме, 18. децембра 2022. кинески конзорцијум упутио је допис тадашњој помоћници министра грађевинарства Анити Димоски. Исто писмо добио је и тадашњи директор Инфраструктуре железнице Србије Небојша Шурлан (обоје су се нашли у притвору и у оптужници Вишег јавног тужилаштва у Новом Саду).

Допис је насловљен са „Захтев за решавање проблема средстава за накнадне радове“.

Недостаје 65 милиона долара

„Поштовани, дана 13. децембра председник Вучић примио је господина Ђуа, председника Управног одбора компаније ЦРИЦ, и господина Џоуа, представника извођача. Ово писмо сачињено је на основу резултата разговора. Током разговора, господин председник је упитао о могућности отварања деонице Нови Сад – Суботица за саобраћај пре планираног рока, односно до краја 2024“, стоји у допису кинеског конзорцијума.

Они даље наводе да су изнели план изводљивости како би се достигао овај циљ. И известили су о „извесним проблемима који се морају решити од стране српске Владе како би се овај циљ постигао“.

„Једна од кључних препрека је да ће се Извођач суочити са великим проблемом недостатка новчаних средстава за накнадне радове у 2023, у износу од скоро 65 милиона долара. Господин председник је јасно изнео да се овај проблем може решити и да ће српска Влада у потпуности подржавати Извођача да убрза напредак на пројекту“, наводе Кинези у допису.

Плаћање подизвођачима и добављачима

Кинези даље подсећају да су са Министарством и Инфраструктуром железнице договорили 25. октобра 2022. да се изведу накнадни радови у вредности од 112 милиона долара. И да су уместо анекса уговора потписали уговорни споразум „услед проблема буџета за накнадне радове“. Кинези су пристали да део финансирају из сопствених средстава тако да су авансно платили 22,96 милиона.

„Међутим, Извођач ће се сусрести са јаким финансијским притиском ако се радови морају завршити пре рока односно до краја 2024. године“, пише кинески конзорцијум.

Они објашњавају да морају да плате подизвођачима и добављачима за главне радове. Плаћања се обављају са једним месецом закашњења, а просечно за те намене месечно издвајају 52,5 милиона долара. Како не би каснили с плаћањем, тај новац издвајају из сопствених средстава.

Друга врста плаћања према подизвођачима су она за накнадне радове.

„Како би се постигао циљ предложен од стране господина председника, накнадни радови морају бити готови у обиму од 78,53% до краја 2023. у укупној вредности од 87,96 милиона долара. Не рачунајући средства која је Извођач већ платио, још увек недостаје 65 милиона долара“, напомињу Кинези.

Упозоравају да је хитно потребно да српска Влада реши проблем недостатка средстава. У супротном неће бити остварен циљ завршетка радова до краја 2024. Траже да се што пре потпише анекс уговора. Тим анексом би путем аванса добили 25% односно око 28 милиона долара.

Допис потписује Џоу Син, који је био на састанку с председником.

Ћутање и нови допис

Кинези су тражили коментар што је пре могуће, али га очигледно није било. Зато шаљу нови допис осам дана касније односно 26. децембра. Насловили су га са „Ургенција“.

„Још увек нисмо добили никакву повратну информацију с ваше стране“, наводе кинеске компаније и додају да је питање хитно.

Поново се позивају на председника Србије.

„Морамо изнети Финансијеру и Инвеститору да ми дајемо све од себе да убрзамо радове са конкретним корацима, а како бисмо постигли циљ који је зацртао председник Вучић“, истичу у допису.

Ту је био и министар Мали

Они подсећају да су допремили део додатне опреме односно механизације. Такође, да су подизвођачима платили за радове обављене у новембру и децембру 68 милиона долара из сопствених средстава и да су дали поменути аванс од 22,96 милиона за накнадне радове. Као и да редовно објављују тендере за накнадне радове и да се не касни с радовима.

У причу сада „уводе“ и министра финансија Синишу Малог.

„На основу изнетог, Извођач даје све од себе да обезбеди постизање циља који је зацртао господин Председник, и горе поменуте мере које смо предузели изазивају огроман финансијски притисак на нас, тако да нам је потребна ваша помоћ у решавању проблема недостатка средстава за накнадне радове. С обзиром на то да су председник Вучић, и први потпредседник Владе и министар финансија г. Мали изнели да недостатак средстава за накнадне радове може бити решен, сматрамо да уговорне стране треба да дођу до конкретних решења што је пре могуће“, стоји у допису.

И даље ћутање и наставак дописивања

У документацији којом располаже Више јавно тужилаштво у Новом Саду види се да је недуго након другог дописа, тачније 5. јануара, кинеској компанији ЦРИЦ из Министарства грађевинарства затражен ажурирани план повлачења средстава.

Одговор је стигао истог дана. Кинези се поново позивају на председника.

„Поштовани, приложени план повлачења средстава израђен је на основу жеље господина Председника да сви радови морају бити готови до краја 2024. године. Као што смо вас известили у нашим писмима од 18. и 26. децембра, хитно нам је потребна авансна уплата за одобрене накнадне радове, а остатак накнадних радова ми ћемо наплаћивати током године. Овакав начин плана повлачења средстава је предуслов за успешну имплементацију жеље господина Председника“, наводе Кинези. Додају да нису добили одговоре на претходна два писма. Љубазно подсећају да је потребно почети разговоре о плаћању што пре како би завршили радове до краја 2024.

Ургенција Шурлана

Већ сутрадан, директор Инфраструктуре железнице Србије Небојша Шурлан пише помоћници министра грађевинарства Анити Димоски. На почетку он подсећа на два дописа кинеских компанија, у којима се позивају на договор са састанка 13. децембра (не помиње да је реч о састанку с председником) да се „одобре додатна средства“ у износу од 65 милиона долара.

Он подсећа да су на захтев Кинеза одобрени накнадни радови у вредности од 112 милиона долара (прецизније, 111.999.042 долара) и да је о томе потписан споразум 25. октобра. Шурлан додаје и да је кинеска страна прихватила да до обезбеђивања буџетских средстава за додатне радове финансира из сопствених средстава.

„Извођач је ову одлуку донео након што је направио детаљну анализу потреба за финансијским средствима за завршетак радова у року од 38 месеци, односно до половине 2025. године“, подсећа Шурлана на првобитни рок за окончање пројекта. Шурлан експлицитно додаје да је договорено да се радови на изградњи пруге уместо до друге половине 2025. заврше до краја 2024.

Од Димоски тражи помоћ како би се у најкраћем року обезбедила средства. Овде поново помиње састанак од 13. децембра, али и наглашава да том састанку нису присуствовали представници Инфраструктуре железнице Србије. Шурлан додаје и да је захтев извођача оправдан.

Рад у три смене

Да ли је и како ово очекивање председника утицало на даљу динамику радова можда се може наслутити и из једног каснијег мејла, који је у априлу 2024. Министарство грађевинарства упутило кинеским компанијама и стручном надзору.

Мејл је насловљен са „Инструкција – продужено радно време на градилишту“.

Потписује га в.д. помоћника министра Анита Димоски. А почиње реченицом „Скраћени рокови за завршетак радова на модернизацији и реконструкцији мађарско-српске железничке везе на територији Републике Србије, деоница Нови Сад-Суботица-државна граница (Келебија) захтевају измене радног времена на градилишту“.

У мејлу се даље наводи да су се уласком у повољне временске услове и преласком на летње рачунање времена „стекли услови за ефикасније коришћење обданице кроз продужетак радног времена градилишта“. Поново се наглашава да је продружетак радног времена условљен скраћеним роковима за завршетак радова, који ће омогућити динамичко тестирање пруге планирано за септембар 2024. као и „предуслов завршетка свих радова и успостављање железничког саобраћаја на деоници Нови Сад-Суботица-државна граница (Келебија) у децембру 2024. године“.

„Имајући у виду наведено, захтева се од Извођача радова и свих Подизвођача да у циљу рационализације рада и остваривања потребног нивоа ефикасности и економичности рада градилишта, успоставе организацију рада са продуженим радним временом најмање до краја видног дела дана. За радове који су на критичном путу Извођач радова и сви Подизвођачи треба да организују рад у најмање две смене, а по потреби и у три смене“, стоји у инструкцији министарства.

Извор: Форбс

Бонус видео

Молимо Вас да донацијом подржите рад
портала "Правда" као и ТВ продукцију.

Донације можете уплатити путем следећих линкова:

ПАЖЊА:
Системом за коментарисање управља компанија Disqas. Ставови изнесени у коментарима нису ставови портала Правда.

Колумне

Најновије вести - Ратни извештаји

VREMENSKA prognoza

Најновије вести - ПРАВДА