Председник комисије за технички преглед железнице Милутин Савовић признао је пред тужиоцем да „није било у реду“ што је та комисија издала дозволу за пробни рад Железничкој станици Нови Сад на начин на који је то урађено, показују документи у које је Нова економија имала увид.
Ова комисија прегледала је Железничку станицу Нови Сад у марту и априлу прошле године, а 5. априла 2024. је донела извештај којим је станици одобрен пробни рад на годину дана, пише Нова економија.
Савовић, који је ухапшен у понедељак у оквиру истраге коју води Посебно одељење Вишег јавног тужилаштва у Београду, био је испитан као сведок у децембру прошле године пред тужиоцем у Новом Саду.
Он је приликом сведочења тврдио да је комисија сачинила извештај и доставила га инвеститору „јер је то био захтев Електродистрибуције и Електромреже, како би станичну зграду у Новом Саду прикључили на електроенергетску мрежу“, пише Нова економија.
„У супротном сви радови би морали да се обуставе и због тога смо овакав извештај дали, иако то није било у реду. То дакле значи, да ми овакав извештај за пробни рад нисмо могли дати у складу са Правилником за вршење техничког прегледа, али смо ипак то учинили из разлога које сам навео“, рекао је Савовић пред тужиоцем.
Додао је да је у извештају све што пише тачно, али да то „није било довољно да извештај по форми и садржини задовољи услов за предају за издавање дозволе за пробни рад целог објекта“.
Савовић је тврдио да у априлу 2024. није био вршен преглед целе станице, већ електроенергетских, сигурносних и телекомуникационих уређаја.
Вршен је и преглед архитектуре и конструктивних радова, али само оних делова објекта који су повезани са поменутим уређајима, тврдио је он.
Осим Савовића, још три члана комисије за технички преглед испитано је у својству сведока у децембру пред ВЈТ у Новом Саду.
Недељник Време објавио је да се више особа ухапшених у понедељак терети управо за фалсификовање дозволе за пробни рад железничке станице у Новом Саду.
Чланови комисије пред тужиоцем
Припадници УКП ухапсили су 24. фебруара менаџерку „Инфраструктуре железнице Србије“ Слободанку Катанић и троје чланова техничке комисије која је била задужена за преглед радова на станици. Ухапшенима је одређено задржавање до 48 сати.
Њихови иницијали су М.С, Ј.В. и М.Н.Ј, а у уторак ујутру је ухапшена и чланица комисије са иницијалима Б.К. Нова економија сазнаје да се ради о Милутину Савовићу, Јелени Весић, Марији Ненезић Јовић и Биљани Крстић.
Они су, како се сумња, од 25. марта 2024. године до 5. априла 2024. године извршили технички преглед објекта станичне зграде у Железничкој станици Нови Сад, о чему су у Београду сачинили извештај чији је саставни део записник о техничком прегледу објекта са датумом 5. април 2024. године.
За Слободанку Катанић тужилаштво наводи да је знала да Записник о техничком прегледу није урађен у складу са свим прописима и правилима, али је ипак доставила извештај, записнике и другу документацију, услед чега је одобрен пробни рад објекта зграде Железничке зграде Нови Сад у трајању од најдуже годину дана.
Што се тиче чланице комисије за технички преглед Биљана Крстић, тужилац је саопштио да „Б.К. није извршила преглед конструкције целог објекта станичне зграде, иако је била дужна да то уради, а то је било наведено у поменутом записнику“ којим је одобрен пробни рад Железничке станице.
Крстић је о овом записнику, којим је одобрен пробни рад Железничке станице, сведочила пред ВЈТ у Новом Саду у децембру.
Она је тада казала да је у току априла 2024. вршен преглед само трафостаница да би се добила привремена дозвола како би се објекат прикључио на напајање. Рекла је тужиоцу да је прегледала трафостаницу која се налази у склопу крила Д Железничке станице.
Након овог прегледа послала је Милутину Савовићу парцијални извештај, који се тиче области за коју је задужена – архитектуру и конструкцију, рекла је тада пред тужиоцем.
Када јој је предочен Записник о техничком прегледу од 5. априла, којим је одобрен пробни рад станице, изјавила је: „Ја овај извештај о техничком прегледу сада први пут видим“.
„Он садржи делове извештаја који сам ја парцијално послала послала Милутину Савовићу и овај извештај има наше печате и потписе, али нема електронски. Ови печати и потписи су залепљени на документ, тако да ја овај документ нисам никад потписала ни оверила својим потписом и печатом“, казала је Крстић.
Објаснила је да је пракса приликом прегледа трафостаница била да чланови комисије нису потписивали извештаје електронски, него су слике својих потписа и печата дали председнику комисије како би он „када се склопи финални извештај имао све то у документу, односно како би те сличице потписа и печата поставио на документ“.
„Мени није речено приликом прегледа у току априла месеца 2024. године да ће се пробни рад односити евентуално на цео објекат Железничке станице у Новом Саду“, казала је Крстић.
На питање једног од адвоката да ли би у том записнику о техничком прегледу требало да буде садржан и њен парцијални извештај, по садржини како га је она дала, рекла је да би „требало да стоји само део за трафостаницу, јер се она пушта у рад“.
„У Записнику о техничком прегледу који ми је предочен није описано оно што сам ја навела у свом парцијалном извештају, а ово што је наведено је као да се односи на цео објекат“, казала је тада Крстић.
Чланица комисије Марија Ненезић Јовић такође је у децембру рекла тужиоцу у Новом Саду да су чланови комисије послали скениране печате и потписе Милутину Савовићу.
Према њеним речима, све записнике је по договору потписивао искључиво Савовић.
„За те потребе ми смо му послали скениране наше потписе и печате, а он је наше скениране потписе и печате требало да убаци у сачињене записнике о техничком прегледу“, рекла је тада Ненезић Јовић.
Она је у оквиру комисије за технички преглед била задужена за сигнално-сигурносне уређаје и телекомуникације.
Како је рекла тужиоцу, са још неким члановима комисије обавила је преглед на Железничкој станици Нови Сад 26. марта 2024. године, за потребе прикључења трафостанице на електродистрибутивни систем.
Сви чланови комисије који су тог дана учествовали у прегледу сачинили су за своју област део записника који је послат електронским путем председнику комисије Милутину Савовићу, како би он сачинио коначни записник, рекла је Ненезић Јовић.
„По овом прегледу сачињен је коначни записник о техничком прегледу од стране Милутина Савовића, али ја тај записник нисам добила од њега, већ тек након што сам изјаву дала у полицији дана 18. новембра 2024. године“, наводи се у записнику о саслушању Марије Ненезић Јовић.
Још један од чланова комисије, Димитрије Гаон, сведочио је у децембру да је сврха извештаја које су чланови комисије писали у априлу 2024. године био прикључење трафостанице објекта станичне зграде Нови Сад.
И он је казао да записник о техничком прегледу, који му је предочио тужилац, није „ни својеручно ни електронски потписао“, види се из докумената у које је увид имала Нова економија.
Шта пише у записнику комисије
Ухапшени Милутин Савовић и Слободанка Катанић, менаџерка за инвестиције у јавном предузећу Инфраструктура железнице Србије, били су у кореспонденцији са Наташом Вукшић, сарадницом председника Александра Вучића која је из сенке руководила пројектом железнице, како је раније открила Нова економија.
Савовић је власник и директор предузећа Триопројект, које је било део конзорцијума задуженог за технички преглед целог пројекта железнице.
Осим Триопројекта, у конзорцијуму су још и компаније Београдчвор и КБВ Датацом, у којој по 30 одсто удела имају власници Миленијум тима Иван Бошњак и Стојан Вујко.
Комисија за вршење техничког прегледа на деоници пруге Нови Сад – Суботица – државна граница (Келебија) основана је у децембру 2023. године.
Иако су чланови комисије сведочили да је преглед вршен само ради прикључивања на енергетску мрежу, у записнику од 5. априла наводи се да је предмет техничког прегледа реконструкција, доградња и адаптација станичне зграде.
Наводи се да нису достављене Потврда о завршетку објекта у конструктивном смислу и Изјава да су радови изведени у складу са грађевинском дозволом и пројектном документацијом.
Уочене су одређене примедбе, али се наводи да оне „не утичу на стабилност и функционалност објекта“.
Комисија документом потврђује да је објекат изведен у складу са пројектом за грађевинску дозволу и пројектом за извођење, као и да је ради утврђивања подобности објекта за употребу одобрен пробни рад.
„Комисија, на основу извршеног техничког прегледа о коме је сачињен овај записник, утврђује да је ради утврђивања подобности објекта за употребу одобрен пробни рад, у трајању од највише годину дана“, наводи се у закључку.
Грађевински инжењер и активиста Данијел Дашић објашњава да се привремена дозвола издаје код комплексних система, код којих је потребно извршити одређено тестирање пре пуштања у рад.
То може да буде део железнице, на пример ако се ради испитивање система полуаутоматског или аутоматског рада ранжирне станице, пребацивања колосека и слично, говори он.
„Ми бисмо били први на свету који су издали привремену употребну дозволу за обичну зграду, поготово за зграду која је постојала већ 60 неких година и која је само била предмет реконструкције“, рекао је Дашић за Нову економију.
Извор: Н1