На овај начин амерички „Блумберг“ пише о забрињавајућем расту популарности певача Марка Перковића Томпсона и толеранцији институција према фашистичким испадима.
„Блумберг“ подсећа да је недавни Томпсонов концерт на Хиподрому у Загребу обележен ношењем црних мајица са усташким покличем „За дом спремни“, који је сам певач више пута изговарао током наступа, уз гласну подршку публике. Скандалозни призор није наишао на осуду званичника. Напротив, министар одбране Иван Анушић изјавио је да је „тај догађај ујединио Хрватску“.
„Блумберг“ констатује да се националистички покрети шире широм Европе, али да је Хрватска постала пример како оно што је до јуче било неприхватљиво данас постаје део мејнстрима. Упркос економском напретку и увођењу евра 2023. године, како се наводи, испод површине остаје нерешен однос према историјском наслеђу, пре свега према сарадњи усташког режима са нацистичком Немачком у Другом светском рату.
Професор Флориан Бибер са Универзитета у Грацу оцењује да је „наслеђе Другог светског рата у Хрватској замућено“ и да се фашистички симболи све више нормализују путем музике и спорта.
„У Хрватској су ти симболи постали друштвено прихваћенији него на другим местима. Популарна култура је главни канал таквог прихватања“, наводи Бибер.
„Блумберг“ подсећа да је премијер Андреј Пленковић прошле године формирао коалицију са десничарским Домовинским покретом, чиме је обезбедио трећи мандат. Пленковић је виђен на проби Томпсоновог концерта док је председник Сабора Гордан Јандроковић био присутан на самом наступу. Двојица саборских посланика су убрзо након тога употребила усташки поздрав и у парламенту.
Исти поздрав могао се чути и током фудбалске утакмице Хајдука и Истре у Сплиту, где су навијачи скандирали: „За дом спремни!“ и „Ајмо, ајмо усташе!“.
„Блумберг“ се осврће и на 2018. годину када је Томпсон позван да наступи на централном тргу у Загребу поводом дочека хрватске репрезентације после успеха на Светском првенству у фудбалу. Тадашњи наступ је прекинут пре него што је спорни поклич изговорен. Међутим, већ 2020. године суд у Хрватској је пресудио да се песма „Бојна Чавоглаве“, у којој се поклич налази, може изводити у целости јер је њен контекст „везан за Домовински рат“. Исте године Уставни суд је, с друге стране, оценио да је поздрав „За дом спремни“ повезан са усташким режимом и као такав неприхватљив.
Историјски гледано, режим НДХ одговоран је за прогон и убиство стотина хиљада Срба, Јевреја, Рома и антифашистички оријентисаних Хрвата током Другог светског рата. У социјалистичкој Југославији њихови симболи били су строго забрањени. Након распада СФРЈ и ратова деведесетих, ти симболи су почели да се враћају у јавни простор, пре свега кроз деловање јединица ХОС-а које су отворено преузеле поклич као посвету усташком покрету.
Централна фигура овог процеса данас је 58-годишњи Марко Перковић Томпсон који је од човека коме је правосуђе ускраћивало наступе, постао једна од најпрепознатљивијих личности хрватске естраде, закључује се у тексту који је објавио „Блумберг“.
Posted by Дневне Новине Правда on Thursday 7 August 2025
Извор: Политика





