Najnovije

Da li ste rešili ovaj kviz na Fejsbuku? Ako jeste, trebalo bi da se zabrinete

Aplikacija „najčešće korišćene reči” privukla je 17 miliona korisnika „Fejsbuka”, kojima se učinilo kao zanimljivo da saznaju i sa prijateljima podele „oblak” svojih omiljenih reči.
Ilustracija (Foto: pixabay.com)

Ilustracija (Foto: pixabay.com)

To je 17 miliona ljudi koji su pristali da svaki privatni detalj koji su objavili na mreži podele sa kompanijom o kojoj ne znaju ništa, upozorio je londonski „Independent”, koji je pre samo nedelju dana istu aplikaciju predstavio kao zanimljiv način da se sumira godina, jer su društveni mediji mnogima zamenili foto-albume i dnevnike. Pažnju na problem prvi je skrenuo jedan tehnološki bloger, da bi se upozorenje kasnije proširilo posredstvom vodećih medija. Da bi im izbacio „oblak” sa najčešće korišćenim rečima na „Fejsbuku”, južnokorejski „Vonvon” tražio je dozvolu da vidi sve što je korisnik ikada objavio ili „lajkovao” i podatke o korišćenom kompjuteru, uključujući aj-pi adresu i brauzer, što se dalje može zloupotrebiti za krađu dodatnih ličnih podataka, upozorili su stručnjaci za onlajn bezbednost. Posle prvog objavljenog upozorenja, kompanija je saopštila da ne čuva podatke koje prikuplja, tako da nema šta da prodaje. Takođe su obećali da će svesti na najmanju meru listu odobrenja koja traže, što su u međuvremenu i uradili. Sada traže samo javno dostupne podatke, spisak prijatelja i podatke sa vremenske linije. Pre toga su preuzimali i podatke o prijateljima osobe koja radi kviz, što znači da možda imaju podatke i o ljudima koji nikada nisu igrali ove igre. U uslovima korišćenja, koje većina korisnika ne čita, već samo klikne pločicu „prihvatam”, pisalo je da kompanija zadržava pravo da čuva sve podatke na serverima bilo gde u svetu i da može da ih proda bilo kome, ne obaveštavajući korisnike. Direktor „Vonvona” izjavio je za Bi-Bi-Si da se podaci koriste samo da bi rezultati bili što bolji i da ih ne prodaju nikome, uprkos onome što piše u uslovima korišćenja. Kvizovi na „Fejsbuku” privlače veliki broj korisnika jer im nude da u nekoliko klikova saznaju ko je njihova srodna duša, koja zemlja najbolje odslikava njihovu ličnost ili ko je njihov „dvojnik” iz klasičnih filmova. Južnokorejska firma svakako nije jedina koja proizvodi ove aplikacije. Sve druge traže od učesnika pristup podacima sa „Fejsbuka” i bez takve dozvole najčešće neće da rade. Stručnjacima je sumnjivo da svi oni skupljaju toliko podataka samo da bi rezultati kvizova bili bolji, pogotovo kada u uslovima korišćenja do detalja navode kako mogu da ih koriste. Mnogi svaljuju krivicu na „Fejsbuk”, uz obrazloženje da ne čini dovoljno da skrene pažnju korisnika na razne rizike. Mnogi nisu svesni da jednom instalirana aplikacija radi u pozadini sve dok je korisnik ne deaktivira u podešavanjima privatnosti. To potencijalno znači da one skupljaju podatke i mnogo nakon što su korisnici zaboravili da su igrali neki kviz. Predstavnici „Fejsbuka” objasnili su za Bi-Bi-Si da strogo regulišu koje podatke aplikacije mogu da uzimaju o korisnima i da brišu sve koje krše pravila, ali nisu hteli da kažu koliko su aplikacija uklonili.
Pročitajte još:Ovaj čovek zna koliko lažete na društvenim mrežama: Zablude koje u nama bude zavist i komplekse (VIDEO)PRATI SVAKI VAŠ KORAK: Evo kako da isključite tajnu mapu na vašem telefonu (VIDEO)Evo kako da spasite smartfon kada vam upadne u vodu
Izvor: Politika

Bonus video

Molimo Vas da donacijom podržite rad
portala "Pravda" kao i TV produkciju.

Donacije možete uplatiti putem sledećih linkova:

PAŽNJA:
Sistemom za komentarisanje upravlja kompanija Disqas. Stavovi izneseni u komentarima nisu stavovi portala Pravda.

Kolumne

Najnovije vesti - Ratni izveštaji

VREMENSKA prognoza

Najnovije vesti - PRAVDA