Teškom mukom se održava red u učionici: psovke, pretnje, fizički obračuni učenika sa nastavnicima svakodnevna su pojava, naročito u srednjim školama. Najgore je na kraju školske godine, kada se zaključuju ocene… Pojedine škole, u nameri da smanje nasilje, uvele su kodeks ponašanja za učenike i roditelje, ali ni to nije dalo odgovarajuće rezultate. Prosvetni sindikati su pre dve godine tražili da nastavnici dobiju status službenog lica, ali ova inicijativa nije prošla u skupštini.
Sada Forum srednjih stručnih škola predlože vladi izmene Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja. Ovoga puta traže uvođenje mogućnosti suspenzije učenika sa nastave na određeno vreme, ako se ponaša agresivno prema profesorima. – Veoma mi je žao što naš predlog nije prihvaćen, to je moglo da bude urađeno već sa najnovijom izmenom zakona koji je ovih dana u skupštinskoj proceduri, ali su Ministarstvo prosvete i vlada odlučili da promene samo član koji se odnosi na penzionisanje nastavnika. Mi ne odustajemo i čekamo sledeću izmenu zakona, a naše predloge dostavićemo svim poslaničkim grupama – kaže za naš list Milorad Antić, predsednik Foruma srednjih stručnih škola. Prema njegovim rečima, neverovatno je da ne postoji nikakva zakonska zaštita nastavnika, na način kako je to uređeno u drugim zemljama, a situacija u školama, posebno srednjim stručnim je – sve teža. On dodaje da nema tačnih podataka o verbalnom i fizičkom nasilju učenika nad profesorima, jer se „sve gura pod tepih”. –
Rad nastavnika se svodi na guranje, raspravu, vrisku, izbacivanje s časa, gađanje kredom. Nastavnici bukvalno služe za „odstrel”, a pritom nemaju podršku ni direktora, niti nadležnih institucija. Najviše smo izloženi verbalnom nasilju, kada na primer opomenemo učenike da ne koriste mobilne telefone na času, prilikom odgovaranja i ocenjivanja, a do konflikta dolazi i kada nastavnik ne dozvoljava učeniku da zbog kašnjenja prisustvuju času – navodi primere Antić. On dodaje da je primetno da su devojčice bahatije od dečaka, kao i da među onima koji prave incidente prednjače deca iz razorenih porodica i učenici koji rade po individualnom obrazovnom planu. A da je situacija u školama zaista dramatična, potvrdile su i same prosvetne vlasti uvođenjem SOS linije za prijavu nasilja u školama, decembra 2011. godine. Međutim, ovu liniju profesori retko pozivaju – uglavnom se javljaju roditelji đaka. – Postojeća zakonska ograničenja nam potpuno vezuju ruke, nastavnika svako može da pljune, gađa, lupi mu šamar… Disciplinske mere prema učenicima su neefikasne, jer niko nikad nije bio isključen iz škole zbog verbalnog ili fizičkog napada na nastavnika. Za težu povredu dužnosti đaci uglavnom dobijaju ukor nastavničkog veća ili direktora, što povlači smanjenje ocene iz vladanja i to je sve – nastavlja Antić, inače profesor matematike i informatike u beogradskoj Školi za negu lepote. Prema njegovim rečima, nastavnici ne prijavljuju nasilje jer se boje da će ih smatrati nesposobnima da uspostave disciplinu i vode čas, dok direktori ne prijavljuju slučajeve jer strahuju da će ugroziti ugled škole. – Ukoliko nastavnik pribegne i najmanjoj sankciji, bilo da udalji problematičnog učenika sa časa, podigne ton ili nastupi u samoodbrani, on se suočava sa gotovo sigurnim disciplinskim postupkom i mogućnošću da ostane bez posla. Jer učenici su uvek na strani svojih drugova – objašnjava sagovornik tešku situaciju u koju je dolazio i on i brojne njegove kolege. Udaljavanje sa nastave bila bi jedna od mogućih strategija koja treba da ostavi vreme da učenik razmisli o svom ponašanju i da preuzme odgovornost za svoje postupke. Antić dodaje da takvo rešenje postoji u Holandiji, Kanadi, Danskoj, Španiji, Velikoj Britaniji… Insistiralo bi se i na tome da je direktor škole odgovoran za bezbednost svojih zaposlenih i dužan da štiti njihovu ličnost i integritet.
Predložene mere udaljavanja sa nastaveDo 5 dana – Za agresivno i neprijateljsko ponašanje prema nastavnicima i ostalim zaposlenima učenik bi mogao da bude sankcionisan do pet dana.
Do 20 dana – Za uporno loše ponašanje, odbijanje pravila školske discipline, pretnje nastavnicima, oduzimanje prava drugima da uče i rade, učenik bi mogao dobiti suspenziju do 20 dana. Škola bi bila u obavezi da napravi plan po kojem će on sam savladati propušteno gradivo i o tome bi pismeno obaveštavala roditelja.
Pročitajte još:Kusturica: Rusko govno i američka tortaŠOKIRAO HRVATE: Hrvatski pisac Igor Mandić o „srbofobiji i neoustaškim strukturama“
Alarmantni rezultati istraživanja U zavisnosti od toga da li su ispitivani nastavnici u osnovnim ili srednjim školama, procenat onih koji su bili izloženi fizičkom ili verbalnom nasilju je između 40 i 80 odsto. Istraživanje rađeno u okviru projekta „Škola bez nasilja” pokazalo je da je polovina ispitanih starijih učenika osnovne škole bar nekad tokom školske godine bila svedok verbalnog nasilja prema nastavniku, a svaki deseti i fizičkog napada. Jedno istraživanje Filozofskog fakulteta pokazalo je da čak 50 odsto učenika u nekim situacijama odobrava nasilje prema profesorima, koje odslikavaju stavovi poput „profesor koji zivka roditelje za svaku sitnicu, zaslužuje da bude naučen pameti”. Izvor: Politika