Pre nego što je dobila aerodrom na upravljanje 22. juna 2018. godine od gradskih vlasti, Vlada Srbije je obećala, nakon preuzimanja niškog aerodroma, da će do kraja godine u njega uložiti 180 miliona dinara. Ne samo da od te investicije nije bilo ništa tokom poslednjih meseci, već se niški aerodrom ne pominje ni u budžetu za 2019. godinu.
Na to da "Konstantina Velikog" nema u budžetu, u Skupštini Srbije skrenuo je pažnju poslanik iz Niša Milan Lapćević koji je za skupštinskom govornicom primetio da je umesto svih obećanja, država ugasila dve linije linije koje su dobro radile.
"Celu godinu ili prvu polovinu godine ste potrošili na pritisak na niške vlasti da se otme gradu Nišu aerodrom, u koji je poslednjih 30 godina ulagao svoja sredstva iz gradskog budžeta. Onda ste pritisli da se otme preduzeće gradu i da se prenese u vlasništvo Republike, sa obrazloženjem da ćete uložiti sredstva da se modernizuje. Nijednog jedinog dinara niste predvideli u budžetu za modernizaciju niškog aerodroma, iako ste obećavali, a to je i obaveza, kad ste već preuzeli aerodrom", rekao je Lapčević, a prenele su Južne vesti.
Umesto odgovora, prisutni ministar finansija Siniša Mali izneo je priču o otvorenim fabrikama, ne pominjući niški aerodrom. Mali je uopšteno odgovorio da Vlada insistira na ravnomernom regionalnom razvoju i pričao o istoku Srbije, Boru i rudniku.
Nešto kasnije, Radio Slobodna Evropa preneo je tvrdnje portparolke niškog aerodroma Ivanke Stanisavljević da je prema njenim saznanjima aerodrom planiran u Budžetu, ali da se konkretni podaci i visina ulaganja ne znaju.
Iz Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture RSE-u je upućeno objašnjenje da je ulaganje u niški aerodrom predviđeno i uređeno odredbom prema kojoj će se subvencije javnim nefinansijskim preduzećima i organizacijama, njihov raspored i korišćenje, vršiti po posebnim aktima koje će usvojiti Vlada Srbije, te da je za tu svrhu predviđen iznos od 93 miliona dinara. Za aerodrom u Nišu, kazali su RSE u Ministarstvu, će biti izdvojeno skoro 80 miliona dinara.
Međutim, bivši direktor Regionalne razvojne agencije "Jug" Bojan Avramović, koji je ostavku podneo nakon što je aerodrom Niš prešao pod kontrolu republičke vlasti, ostaje pri tome da u Budžetu za 2019. nema mesta za aerodrom i da će novac namenjen za ulaganja otići novoosnovanom preduzeću "Aerodromi Srbije", čiji je aerodrom "Konstantin Veliki" samo jedan od segmenata.
Ukidanje linija
Prva bitna promena nakon promene "podržavljenja" niške vazdušne luke, jeste to da od Nove godine Nišlije neće moći da iz svog grada lete za švedski grad Malme, pošto je kompanija Wizz air najavila da od 7. januara, nakon tri i po godine, ukida redovnu liniju koja je spajala dva grada.
Kompanija je kratko objavila da, u skladu sa uobičajenom praksom u vazduhoplovnoj industriji, stalno prati učinak svoji avio-linija, te da će blagovremeno obaveštavati putnike o svim novostima u vezi sa mogućim novim linijama.
Inicijativa "Ne damo niški aerodrom" ovu informaciju propratila je komentarom da je upravo linija ka švedskom gradu imala najveći broj putnika i letova, te da nije jasno koji je razlog za njeno ukidanje.
"Šta se zaista dogodilo, koji je pravi uzrok za gašenje? Je li ovo plan razvoja? To je odgovor koji očekujemo. Brojni lokalni funkcioneri iz Niša su tvrdili da neće biti ugašena nijedna linija nakon što Republika preuzme vlasništvo", izjavio je tada Mladen Jovanović iz Inicijative.
I kompanija Ryanair od aprila ukida let za Dizeldorf. Prvo je odlučeno da će zbog, kako su rekli, štrajkova svojih zaposlenih, većih troškova zbog otkazanih letova i poskupljenja nafte, tokom zimske sezone na liniji Niš-Dizeldorf leteti samo jednom nedeljno, četvrtkom, a takav red letenja trebalo je da važi do 31. marta. Međutim, Ryanair je kasnije saopštio da će od aprila ipak trajno ukinuti tu liniju, bez detaljnijih objašnjenja.
Ista kompanija je početkom od 15. novembra uvela novu liniju sa niškog aerodroma - do glavnog grada Austrije. Avioni do Beča lete utorkom, četvrtkom i subotom.
Sa druge strane, u Inicijativi "Ne damo niški aerodrom" tvrde da je uvođenje te linije ranije predviđeno, pre skoro godinu dana, i da nema veze sa promenom vlasnika aerodroma.
"Aerodrom će biti vraćen Nišlijama"
Miloš Bošković, inicijator protesta protiv ustupanja niškog aerodroma Republici, kaže da su građani Niša razočarani, da nikakva komunikacija ne postoji sa gradskim odbornicima koji su formalno doneli odluku o ustupanju aerodroma i koji od njega danas "beže", ali da veruje da će niški aerodrom biti vraćen građanima Niša:
Đokica Jovanović iz Udruženja slobodnih stanara Niša i jedan od organizatora protesta zbog predaje aerodroma, kaže da je očigledno da nikakvo obećanje vlasti nije ispunjeno. On je podsetio na izjavu nadležne ministarke Zorane Mihajlović da ne postoji nikakva ugovorna obaveza Republike Srbije prema niškom aerodromu.
"Ja ne znam kako se mogu davati obećanja ako nema ugovora koji to treba da legalizuje", rekao je Jovanović. "Drugo, nekih linija više nema, najavljuju se neke nove linije, ali ono što je u Nišu opšte mesto je potpuno nezadovoljstvo građana time kakav odnos republičke vlasti imaju prema Nišu uopšte, a posebno prema niškom aerodromu, uz sve veći strah da će sudbina aerodroma biti loša, jer je procurila informacija iz ko zna kojih izvora da je koncesionim ugovorm sa francuskom kompanijom obećano da će se organizovano smanjiti promet sa aerodroma koji su u radiusu 200-250 kilometara od Beograda".
Jovanović podseća da odluka formalno jeste doneta na lokalnom nivou i da potpuna odgovornost leži na gradskim odbornicima.
"Konačno, kao i svuda u Srbiji, te lokalne vlasti su instalirane od partijske centrale i one nisu odgovorne građanima Niša, nego su odgovorne partijskoj centrali, tako da nas ne iznenađuje njihovo glasanje protiv interesa Grada i protiv interesa Nišlija. Oni su najneposrednije odgovorni za ovaj debakl", rekao je Jovanović.
Pročitajte OVDE kako je moguće da za Vučićeve klevete na Pinku bude tužen Danas?
Izvor: Glas Amerike