Malo ko od nas, kad uđe u autobus, uopšte i pomisli koliko je bezbedno sedište koje mu je tog dana zapalo. Razloga za takvo preispitivanje i nema, jer u većini slučajeva putnici koji izgube život u autobuskim nesrećama, stradaju iz skroz drugog razloga.
Ipak, kad je reč o ovako esktremnim situacijama i žestokim sudarima autobusa i drugog isto tako masivnog vozila, nije nebitno gde sedite. Najmanje bezbedna mesta su upravo ona na kojima su tri žene stradale - dva prednja tik iza vozača i dva prednja preko puta.
Kod jakih sudara, ova mesta trpe najjaču silinu udara ili, u ovom slučaju, požara. Odmah posle tih mesta, kao najmanje bezbedna stručnjaci označavaju četiri poslednja sedišta, jer ona trpe najjači udar kad je autobus jako udaren otpozadi.
Bezbedni pri brzini do 50 km/h
- Najbezbednija mesta su sedišta iz zadnjih vrata, na sredini. Međutim, prvi red sedišta kod savremenijih autobusa projektovan je tako da napred ima sistem koji prima udar i prenosi ga na šasiju autobusa, odnosno donje čvrste delove vozila. Funkcija ovog sistema je da zaštiti putnike od udara prilikom sudara autobusa i manjeg vozila, tako da bi u tom slučaju i vozač jedva imao povrede, a putnici sigurno ne - objašnjava Milan Božović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.
Međutim, ovakva zaštita garantovana je kod sudara autobusa i na primer auta. Ako prilikom takvog sudara, autobus vozi do 50 km/h, bezbednost putnika i vozača se ne dovodi u pitanje. I tada nije važno na kom ste sedištu.
Sudar kod Kuršumlije je drugačiji slučaj, ekstreman, jer je ipak reč o udesu autobusa i isto tako velikog kamiona. Zvaničan uzrok nesreće nije utvrđen i kako Božović poručuje, trebalo bi pustiti sud da presudi u ovom slučaju, pre nego što požurimo da donesemo zaključke. Za sada se pretpostavlja da je vozač autobusa skrenuo u suprotnu traku i tako se sudario sa velikim kamionom, nakon čega su u velikom požaru izgorela oba vozača i tri putnice.
Ključna stvar koju putnici zaboravljaju
- U ovakvom slučaju je teško govoriti o bezbednosti. Da su, recimo, neki putnici stajali prilikom sudara, oni ne bi mogli da se zadrže, pali bi i verovatno udarili glavom. U tom slučaju je stajati bilo opasno isto koliko i sedeti napred, iza vozača - dodaje Božović.
On ističe da najveći broj stradalih putnika pogine prilikom prevrtanja autobusa i to zato što nisu vezani, ali se to slabo pominje u javnosti.
- Najveći broj žrtava beležimo prilikom prevrtanja. Putnici poginu tako što poispadaju iz autobusa jer nisu vezani. Pojaseve ima većina autobusa, ali ih putnici ne primete, jer nisu navikli. Vezivanje u autobusu jednako je važno i isto vam čuva život koliko i vezivanje u autobusu - poručuje sagovornik.
Pročitajte OVDE sve o zapanjujućoj DNK analizi.
Izvor: telegraf. rs