Najnovije

VOŽNJA NOVIM HELIKOPTERIMA! Srpska leteća zver pobeđuje i najteže vremenske uslove! Prst pred okom se ne vidi od guste magle, a on sleće!

Supermašina - Novinari su se mogli uveriti koliko je moćan „erbas H145M“, koji za razliku od starih tipova helikoptera može da leti u ekstremnim vremenskim uslovima.

Erbas H145M (FOto: Jutjub)

Gusta magla, oblaci, kiša i jaka košava okovali su aerodrom u Surčinu... Nije moglo ni da se pretpostavi da će se i po tako lošem vremenu ipak leteti u jednom od tri nova „erbasova“ helikoptera H145M, koji su prošle godine stigli u Helikoptersku jedinicu MUP!

Nenad Nedić, komadant ove elitne jedinice, dočekao je reportere sa osmehom i pored tmurnog vremena i dosadne jesenje kiše. Ispred hangara već je bio parkiran ganc nov lepotan, „erbasov“ helikopter.

Ni prst pred okom

- Vežba neće biti otkazana i pored loših vremenskih uslova. Vaša ekipa leteće sa nama u novom helikopteru. Više ne zavisimo toliko od magle i niskih oblaka kao dosad - priča domaćin i uvodi reportere u supermodernu letelicu.

Nedić sa kolegom rutinski pali na desetine dugmića, komandna tabla svetli kao da je svemirski brod, na njoj dva velika kompjuterska ekrana... Pali se i urla moćna mašina, rotori hvataju zamah... I pored jakog udara vetra i loše vidljivosti, kao od šale za nekoliko minuta odlepili smo se od piste i vinuli - pravo u oblake i iznad njih! Tačno na 1.100 metara visine. Videli smo iz ptičje perspektive samo Surčin i deo Novog Beograda, a potom smo bukvalno uleteli u gustu maglu. Potom još jedno žestoko uspinjanje. Nismo ni osetili vožnju u oblacima, prst pred okom se dugo nije video. - Do sada je ovakav let bio nezamisliv - pričaju nam uz osmeh piloti. Oko nas samo belina, običnom čoveku strah se uvlači u kosti. Ne znamo gde smo, na kojoj visini. Konačno, umesto oblaka izranjaja, ponovo Beograd. Letimo iznad Save, Ade Ciganlije... Kišoviti i vetroviti grad je ispod nas. Uskoro slećemo, isto onako brzo i efikasno kao što smo poleteli. Uverili smo se u moć „erbasa“!

Pola veka jedinice

Više od 50 godina pripadnici Helikopterske jedinice spasavaju živote građana iz poplava, smetova, saobraćajki, požara, tragaju za nestalima, pružaju podršku SAJ i Žandarmeriji, prevoze domaće i strane zvaničnike. - Nabavkom novih helikoptera uhvatili smo korak sa tehnološkim razvojem avijacije. Dosad smo imali problema sa vremenskim uslovima, koji su nam ograničavali rad. Međutim, imali ste prilike i da se uverite, u složenim meteouslovima sa novim helikopterima operativnost je povećana za 80 odsto. Prošle godine smo povećali nalet za 150 odsto! Pored dobrog autopilota i opreme koju poseduju, ovi helikopteri imaju veoma dobre motore, pa ako otkaže, možete bezbedno da nastavite let - priča komadant Nenad Nedić i dodaje: - Iako novi helikopteri poseduju vrhunske autopilote, dobar pilot nikada ne sme u potpunosti da se oslanja na automatiku, zbog čega svake godine posada ide u različite svetske centre kako bi sakupila što više iskustva. Kada nam 2022. stigne i helikopter „superpuma“, bićemo u mogućnosti da letimo i u uslovima zaleđivanja.

Noćni letovi

Sagovornik kaže da je nova oprema omogućila i noćne letove u složenim uslovima. - Noću se dosad nije radilo sletanje na terene koje nisu vidljivi, jer pilot nema referencu šta se nalazi ispod njega. Upravo zbog toga smo kupili NVG opremu, koja omogućava da nam svaka noć bude operativna, da možemo da sletimo gde mi izaberemo. Inicirali smo da ceo vazduhuplovni sistem, zajedno sa SMATSA, dobije takve prognoze. Do sada na taj način niko u Srbiji nije leteo osim nas. Ne želim da imam pilote koji mogu da lete samo po lepom vremenu, naši helikopteri se upotrebljavaju u svim operacijama - poručuje Nedić.

Poruka za 2020. godinu

U novoj 2020. godini najveća želja mi je da svi moji piloti imaju bezbedne letove. Želim im zdravlje, profesionalne uspehe i da budu na visini zadataka. Nezgodno je kad pošalješ čoveka gore, a jednostavno ne znaš šta će da se desi... Uvek su tu pritisak i odgovornost. Nema prostora za propust. Drago mi je i što je ceo vazduhoplovni sistem u zemlji počeo da se unapređuje i nadam se da će se tako i nastaviti - kaže Nenad Nedić.

Iskustvo pilota

Nenad Nedić objašnjava da se i dan-danas najveći procenat helikopterskih nesreća dešava zbog loših vremenskih uslova. - Životni vek pilota koji nije završio obuku za instrumentalno letenje, a upadne u takve uslove, jeste 47 sekundi, nakon toga dolazi do iluzija i udesa. To je veoma ozbiljna stvar. Imamo najškolovanije pilote u regionu što se tiče civilne helikopterske avijacije, jedini smo u Srbiji koji imamo saobraćajnu, najveću profesionalnu dozvolu i jedini sa instrumentalnim ovlašćenjem. Školovanje pilota je skup proces, koji zahteva i vreme, i plašim se da ćemo u budućnosti imati problem sa nedostatkom pilota - priča komandant Nedić.

Kako je prošla letačka obuka na školskom avionu “lasta” pročitajte OVDE.

Izvor: Kurir

Bonus video

Molimo Vas da donacijom podržite rad
portala "Pravda" kao i TV produkciju.

Donacije možete uplatiti putem sledećih linkova:

PAŽNJA:
Sistemom za komentarisanje upravlja kompanija Disqas. Stavovi izneseni u komentarima nisu stavovi portala Pravda.

Kolumne

Najnovije vesti - Ratni izveštaji

VREMENSKA prognoza

Najnovije vesti - PRAVDA