Piše: Rastko Jevtović
16. decembra 2024. maturanti Pete su, ugledajući se na studente i maturante drugih gimnazija u Srbiji, proglasili svoju blokadu, što je značilo odbijanje da se ide na nastavu, ali su ostala redovna okupljanja u prostorijama škole. Da bi se to saseklo, Ministarstvo prosvete je proglasilo 23.12.2024. prevremeni kraj prvog polugodišta, što su plenumi učenika u blokadi širom zemlje odbacili, tako su i učenici Pete u blokadi odlučili da dolaze u svoju školu do petka 27.12. 2024.
kada je bio prvobitno planiran kraj prvog polugodišta za škole u celoj Srbiji, osim u Vojvodini gde su učenici i prosvetari zbog katoličkog Božića imali planirani raspust od 24.12.2024.
Tokom zimskog raspusta, „koji je za đake, ali ne i zaposlene“, dešavale su se turbulencije sa prosvetnim sindikatima. Sva četiri reprezentativna prosvetna sindikata su potpisala sporazum sa Vladom Srbije i time definitivno izgubila poverenje svog članstva koje je, jednim delom, počelo da se iščlanjuje, a drugim delom da okreće glavu od rukovodstava tih sindikata.
20.1. 2025. jedan broj škola u Srbiji i nastavnika po Srbiji je odlučio da uđe u potpunu obustavu nastave, to jest građansku neposlušnost. Istog dana je dotadašnja direktorka Pete beogradske gimnazije Borka Popović dala ostavku i škola je ostala bez rukovodioca. Narednih mesec dana učenici u blokadi i nastavnici u obustavi (ogromna većina kolektiva) živeli su u simfoniji. NJihovo prisustvo u objektu škole je bilo od 10 do 16 časova svakog radnog dana i nije bilo nikakvih problema. Učenici su svakodnevno držali svoje plenume, nastavnici svoje radne sastanke. Osim toga, organizovale su se tribine sa stručnjacima, razne sportske i kulturne manifestacije, humanitarni rad. Školu su u svojstvu predavača posetili, sa učenicima i profesorima svoje misli podelili: Konstrakta, Milo Lompar, Nebojša Romčević, Srđan
Golubović, Božo Prelević, dvojac iz grupe „Buč Kesidi“ i drugi. U kolektivu se rodilo nikad viđeno jedinstvo i solidarnost. Proradio je profesorsko-učenički hor. Izglađeni su svi prethodni problemi u komunikaciji između zaposlenih, na delu je bila sloga i jedinstvenost koju dvadeset prvi vek u ovoj ustanovi nije zabeležio. Jedna od koleginica je imala ovakvo zapažanje:
● Ovo je kao najlepši san. Nešto što nikada nisam verovala da će se desiti, ali sam priželjkivala.
Kad bi samo moglo da potraje.
Ali, znamo još od detinjstva - sve što je lepo ima kraj. To je takozvani realizam života. 24.2. 2025. u Petoj se pojavio novi vršilac dužnosti direktora, postavljen od strane Ministarstva prosvete- Danka Nešović. Odmah su gradom, koji je veliki po broju stanovnika, ali mali kad se šire glasine, počeli da kolaju raznorazni tračevi koje smo mi, zaposleni u Petoj primali sa rezervom. Činjenica je, međutim, bila da je dotična prethodne godine šest meseci bila vršilac dužnosti direktora Građevinsko – tehničke škole čiji školski odbor je nije izabrao za direktora svoje škole, već se odlučio za nekog iz redova zaposlenih. Osim toga, neosporiva činjenica je da je ona bila na čelu PEP akademije, privatne ustanove za obuku pilota dronova. U sredu 26.2. 2025. je v.d. direktora Danka Nešović zakazala zbor radnih ljudi gde se pred punom zbornicom predstavljala čitavih 45 minuta. Iz njenog izlaganja, koje je po mnogo čemu, a naročito po ponavljanju lične zamenice u prvom licu jednine zaličilo je na obraćanja aktuelnog predsednika Republike Srbije, mi smo mogli da čujemo da je ona vrlo svestrana ličnost, čija je radna biografija puna raznih kompetencija. No, u njoj je jedan veliki nedostatak, po našem mišljenju, a to je činjenica da ona nikada nije radila u gimnaziji, niti je bila rukovodilac u takvoj vrsti škole. Osim toga, način kako je vodila svoju prethodnu obrazovnu ustanovu, Građevinsko- tehničku školu i podatak da je tamošnji kolektiv i školski odbor nije želeo za svog direktora, u nama, nastavnicima Pete stvorio je većinsko mišljenje da nam ona nije prihvatljiva ni za vršioca dužnosti, ni za direktora. Učenici su, pak, bili mišljenja da je ona poslata iz Ministarstva prosvete da bi okončala njihovu blokadu. I tako se prema njoj stvorio kolektivni otpor. Nakon 45-minutnog monologa pred zborom radnih ljudi, vršilac dužnosti direktora Pete, po nalogu Ministarstva prosvete, Danka Nešović je tražila da nenastavno osoblje napusti zbornicu i započne prvo Nastavničko veće „pod njenom dirigentskom palicom“. Nenastavno osoblje izašlo i tada se desila jedna posebna scena. Najstarija u kolektivu, nastavnica latinskog je ustala i u ime velike većine nastavnika saopštila iznenađenoj Danki Nešović odluku kolektiva da u vreme obustave nastave neće ostati na Nastavničkom veću. Ukupno 76 od 80 prisutnih nastavnika izašlo je iz zbornice i dočekano je u hodniku škole delirijumskim aplauzom i povicima odobravanja svojih učenika. Snimak te scene vrlo brzo je postao virusan. Kao i, na žalost, snimak izlaženja vršioca dužnosti direktora Pete u pratnji medicinskog radnika pred povelikom grupom đaka Pete koja je zviždala i urlala protiv nje. Zbog toga što je jednoj od četiri nastavnice, koje su ostale u zbornici sa novim vršiocem dužnosti, pozlilo, kao i samoj Danki Nešović, te zbog maturanta koji je slučajno povredio glavu dok je neoprezno skočio, u grupi đaka, te se udario u štuk od vrata zbornice, pozvana su kola Hitne pomoći. Ovo troje lica je preveženo na VMA gde im je ukazana pomoć. Maturantu je konstantovana rasekotina od nekoliko santimetara na temenju glave, što je okvalifikovano kao laka povreda. Koleginica, kojoj se složilo, te još jedna od četiri, koje su ostale u zbornici, otvorile su bolovanje. Narednog dana, 27.2. 2025. u jutarnjim satima svi nastavnici Pete su dobili službeni mejl od v.d. direktora Danke Nešović da se iz bezbednosnih razloga škola zatvara, te da će u nju moći da uđu samo ona lica koja ona bude pozvala. To je izazvalo ogromni revolt učenika i većine nastavnika Pete, ali i u javnosti, te je već u jutarnjim časovima ispred i oko zgrade Pete započet veliki protest. Svi nastavnici u obustavi su jednoobrazno odgovorili v.d. direktoru mejlom, postavivši pitanje sa kojom pravnom osnovom je ona zaključala školu i oduzela velikoj većini nastavnika pravo na rad. Na to pitanje odgovor još nije stigao. Tog 27.2. 2025. je planirani školski odbor, koji je trebalo da se održi uživo, preinačen u onlajn sastanak, sa samo jednom od četiri tačke dnevnog reda- usvajanje finansijskog izveštaja. Od predsednika školskog odbora su ostali članovi upravnog tela Pete tražili što hitnije sazivanje nove sednice školskog odbora. Koja je zakazana za 12.3.2025. U jutarnjim časovima 28.2. 2025. učenici Pete su, po svedočenjima prisutnih, nenasilno ušli u prostor škole, a za njima su ušli i nastavnici u obustavi. Učenici su proglasili 24-časovnu blokadu škole, po ugledu na Zemunsku gimnaziju i još neke obrazovne ustanove u Srbiji. Nastavnici u obustavi su odlučili da im se u toj blokadi pridruže. Što znači da se izvestan broj đaka i nastavnika u obustavi menja po smenama u čuvanju škole danju i noću. Dnevni režim je u nekim slučajevima promenjen: đački plenumi i profesorski sastanci su ostali, ali zato su predavanja otpala, jer u školu ne može, sem u posebnim slučajevima, da uđe bilo ko sem đaka i zaposlenih u Petoj. Vršilac dužnosti direktora se u školi pojavljuje u pratnji nepoznatih-nam službenih lica koja odbijaju da ih đaci na dežurstvu u ulaznom holu kod službenog ulaza u školu legitimišu.
Premijer Republike Srbije i ministarka prosvete u ostavci su više puta pominjali da će nastavnici u školama širom Srbije, koji su obustavili rad u februaru, ostati bez cele ili dela plate. I tako se desio novi debakl i sramota aktuelne vlasti u Srbiji da su nastavnici u istom statusu po raznim školama, a nekada i u istoj školi, dobili različite svote smanjenog avansa za februarsku platu, dok neki prosvetari nisu dobili ništa. Među njima su i nastavnici Pete beogradske gimnazije u obustavi. No, desilo se da na dan isplate - 6.3. 2025. svoj dohodak nije dobilo ni nenastavno osoblje u Petoj, koje u februaru radilo, a to je zaista presedan na nivou cele Srbije. Još jedna velika greška vršioca dužnosti Pete, Danke Nešović. Koja se potrudile da svakog Božjeg dana uživo gostuje u nekim od režimskih medija, najviše na TV „Informeru“ u čijim programima je besomučno i do iznemoglosti ponavljala nekoliko fraza:
- da su učenici Pete nad njom i nekolicina zaposlenih 26.2.2025. izvršili nasilje, te da je ona morala da zatvori školu iz razloga bezbednosti;
- da su učenici na to podstaknuti od svojih profesora „koji su bili u hodniku i nisu to zaustavili“;
- da se nad maloletnim licima, koji su izvršili neke nedolične radnje, pokreću izvršni postupci u Tužilaštvu pošto policija prikupi potrebni materijal;
- da su nastavnici Pete u velikoj zabludi kada kažu da ona nije prikladna osoba za vršenje dužnosti direktora Pete, jer je četvrt veka u školstvu, a šest meseci je bila v.d. Građevinsko – tehničke škole;
- da su blokadom škole učenici i nastavnici praktično okupirali školu, „koja nije sabirni centar, niti hotel“, te da ona traži od organa države da to reše;
Za razliku od njenih živih nastupa i tekstova u kojima se njoj daje za pravo, pojavio se, reklo bi se značajno više javnih nastupa i tekstova u kojima se osuđuje takvo ponašanje vršioca dužnosti direktora Pete - Danke Nešović, koja se 3.3. 2025. suočila na tv „Blic“ sa dva predstavnika roditelja, koji su je ispresecali konciznim i stručnim opservacijama na temu njenog nezakonitog zatvaranja škole, a zatim i targetiranja učenika i nastavnika Pete. Za kratko vreme Danka Nešović je postala negativna zvezda tabloida i javnih mreža. Dele se razni sadržaji u vezi sa njom, koji nas, nastavnike Pete u obustavi duboko uznemiruju i frustriraju. Pitamo se svi kako je moguće da nam je Ministarstvo prosvete poslalo takvu osobu za rukovodioca. Niko razuman ne može da ospori njenu kvalifikovanost da obavlja tu funkciju, ali su sporne njene kompetencije, pogotovo ako se uzmu u obzir konkretni potezi koje je napravila odkad je došla „na čelo Pete“. Dakle, pitamo se da li nas je Ministarstvo prosvete kaznilo dovođenjem Danke Nešović za vršioca dužnosti direktora, to jest da li je ovo resorno ministarstvo odabralo da na Petoj isproba metodu uterivanja straha u kosti drugim pobunjenim osnovnoškolskim i srednjoškolskim nastavnicima u Srbiji. Na mrežama su se pojavile razne kalkulacije, pa i one gde se, navodno, širom zemlje spremaju razni kadrovi da budu dovedeni u Petu gimnaziju koja mora biti pokorena od strane ovog režima. Zašto baš Peta? Jer je ona svoevrsni amblem Beograda, sa svojom slavnom istorijom, najjačim alumnijem u Srbiji i škola čiji je kadar u turbulentnim devedesetim postao poznat širom zemlje kao nepokolebljiv kada god je bila borba za prava i položaj prosvetnih radnika u Srbiji. Jer je poznata kao obrazovna ustanova koja, pre svega, razvija slobodu duha i širinu kritičkog mišljenja. Tako da nije ni čudo što je veliki broj naših umetnika, naučnika i ljudi iz medija u taboru nekadašnjih učenika Pete. Ono što je nespojivo sa duhom ove škole, gde su pedesetih godina 20.veka održavane prve rok igranke, a šezdesetih godina i „prve bitke rok bendova“, jeste njena estradizacija i povezivanje sa medijima kao što su „Pink“ i „Informer“. Takoreći matična sredina Danke Nešović. To je signal da ona i Peta ne mogu biti pod istim krovom. I zato su nastavnici Pete u obustavi u svom zvaničnom saopštenju i dopisu Ministarstvu prosvete tražili da vršioci dužnosti, kasnije i direktor bude iz njihovih redova.
U ponedeljak 3.3. 2025. u dvorištu Pete je održan zajednički Humanitarni bazar Pete, Treće i Matematičke gimnazije. Okupilo se veliki broj ljudi, đaka, nastavnika i drugih gostiju oko dvocifrenog broja štandova na kojima su učenici ove tri znamenite beogradske gimnazije ponudili proizvode u domenu kulinarstva, rukotvorine, ali je bilo i „obične prodaje“ ploča i kaseta, te oslikavanja portreta. Sunčano vreme je potkrepilo ovaj nesvakidašnji događaj. U petak 7.3. je organizovan protestni marš beogradskih srednjoškolaca-„Krugom dvojke“. Učenici i nastavnici Pete su bili na početku kolone koja je „bila duga oko pola sata“, tako da je u jednom momentu predvodnica došla do Savskog trga dok je začelje još bilo na Slaviji. Zašto baš tom trasom? Jedna maturantkinja Pete je to ovako objasnila:
- Skoro sve važne državne ustanove kojima se obraćamo za rešavanje novonastale društvene krize nalaze se unutar čuvenog kruga dvojke.
Kao i drugi nastavnici u obustavi, mi u Petoj polazimo od toga da su zahtevi studenata opravdani i mi podržavamo svoje đake u blokadi. Tu se zaista potvrđuje naš profesionalizam, jer je naš osnovni vaspitni zadatak da budemo uz svoje đake i da ih pratimo, čuvamo i komuniciramo sa njima. Neznalice tvrde da smo ih mi naterali na blokadu. Oni su sami bezbroj puta rekli da su se oni ugledali na studente sa kojima su u sprezi. Dakle, koji je bio naš izbor: da uđemo u prazne učionice i lažiramo držanje časova upisivanjem u elektronski dnevnik ili da koračamo putem kojim smo odlučno krenuli. Zbog svog izbora smo veoma ponosni, kao i na zajedništvo koje smo sa svojim učenicima i među sobom postigli. Vrlo smo svesni opasnosti. Sada smo kažnjeni neisplaćivanjem plate, a moguće su i strože disciplinske kazne. Dajemo poverenje pravnicima koji nas savetuju. Dobijamo veliku podršku i od nekadašnjih učenika, od roditelja. Koji su odmah iskazali spremnost da nam materijalno pomognu, „jer se borimo u ime svih njih“; sada smo u potrazi sa celishodnim rešenjem za te donacije. Naravno da nam je svima u interesu normalizacija i u Petoj i u celoj zemlji, jer ne bismo hteli da bilo ko plati ceh. No, samo vođeni idealima slobode, pravde, nade, vere i ljubavi možemo da prizivamo svetlo na kraju tunela i jednu drugačiju društvenu klimu u kojoj će đaci rado učiti, nastavnici biti ponosni na svoj poziv, a deca na terenu uzvikivati:-
Kad porastem, biću student!
U Beogradu, 7.3. 2025.
Izvor: Pravda