Авион, назван Lokhid SR-71, тајно је дизајниран током шедесетих година, и могао је да лети на ивици свемира и избегне ракете, пише CNN.
No other aeroplane has looked quite as menacing, as focussed or straight-up badass as the Lockheed SR-71 Blackbird. Here's why the leaky, Mach 3.5 touching 'Habbu' deserves its place as a Retropower Hero - https://t.co/eg63aOJtIh#retropower#retropowercars#retropowerheroespic.twitter.com/GUGV1oF5R4
— Retropowercars (@retropowercars) October 16, 2019
До данас ова летилица држи рекорд највишег домета у хоризонталном лету, као и за највећу брзину за летелицу која није ракета.
У доба када нису постојали сателити и дронови ова летелица осмишљена је као шпијунски авион који треба да продре у непријатељску територију, а да при том буде невидљив и отпоран на ватру.
RT speedbird020 "RT Keg767: Honourable mention.
— Martin Hill (@TenerifeTommy) March 4, 2019
SR-71 Blackbird- second most beautiful aeroplane ever built. I debated for a while dropping out the Dugong and including this in its place. Still not sure. pic.twitter.com/U2TvmIe5QG"
Због црне фарбе авион је прозван Црна птица, а с обзиром на уникатан дизајн за то време летелица је деловала као "чудо природе".
- И данас изгледа као да је дошао из будућности, иако је дизајниран још педесетих година- казао је за CNN Питер Мерлин, авијатичарски историчар.
22 December 1964. First flight of The Lockheed SR-71 "Blackbird", US advanced, long-range, Mach 3+ strategic reconnaissance aeroplane. The first flight took place at Air Force Plant 42 in Palmdale, California. pic.twitter.com/FMHSXb9f0G
— Ron Eisele (@ron_eisele) December 22, 2018
Када је у мају 1960. амерички шпијунски авион У-2 срушен на совјетској територији, хладноратовске тензије су порасле, а америчка влада је решила да направи нови, неуништиви авион.
- И CIA је хтела да имамо авион који може да лети на 90.000 стопа, великом брзином, а да је при том невидљива за радаре- подсетио је Мерлин.
Дизајн нове летелице поверен је Кларенсу Џонсону, једном од најпознатијих авионских дизајнера и његовом тајном тиму.
Први авион Црна птица добио је службени назив А-12, а први лет имао је 30. априла 1962. године. Произведено је укупно 13 летелица А-12, а све је било највећа тајна под стручним надзором CIA.
Иако је првобитна летелица била неофарбана, 1964. на њу је стављена црна боја,зато што су стручњаци схватили да боље упија и емитује топлоту. Тако је рођен назив Црна птица.
Она је могла да уђе неометано и непримећено у непријатељску територију. Чак и када би непријатељ успео да детектује летелицу и испалио ватру, овај авион је, због своје брзине, већ био далеко изван непријатељске територије.
Црну птицу, како подећа CNN, никада није срушила непријатељска ватра. Међутим проблем је био њена поузданост, с обзиром да је то био компликован авион за руковођење.
- Такође, била је потребна армија стручњака да припреми авион за лет. Само полетање је подразумевало одбројавање као да је у питању свемирска мисија- истакао је Мерлин.
Иако ниједна Црна птица није ушла у совјетску територију, и даље је играла важну улогу у Хладном рату и изводила мисије на Блиском истоку, у Вијетнаму и Северној Кореји.
Египатске снаге убиле велики број припадника исламистичких група! Више о томе ОВДЕ.
Извор: Информер