А, подаци су више него изненађење. Трговина овим слатким производом између Србије и Хрватске доживела је промене које нису уобичајене за стабилна тржишта и робу за којом је тражња готово увек уједначена, са минималним осцилацијама.
Вредносно, укупан увоз чоколада у Хрватску из Србије смањен је са 1,8 на 1,4 милиона евра, дакле за пуних 400.000 евра. Ако узмемо да један чоколадни производ у просеку кошта један евро, рачуница показује да је кроз три године смањен увоз за 400.000 комада. Годишње то је 133.000 чоколада мање.
И ту није крај. Статистика коју Србија доставља Светској трговинској организацији, а која се готово подудара са хрватским званичним подацима о размени двеју земаља, показује и да је извоз чоколадних производа из Хрватске у Србију истовремено повећан са 19,8 на 24,4 милиона евра.
Иначе, укупан извоз чоколада из Србије у Хрватску у периоду од 2007. до 2018. износио је 25,9 милиона евра, док је у Хрватску из Србије увезено укупно 25,6 милиона евра.
Економиста Саша Ђоговић каже да у целој причи "национални предзнак несумњиво постоји".
"Он, међутим, не мора да буде доминантан, али је сигурно присутан и то због свакодневних тензија на релацији између Србије и Хрватске, а које сигурно не шаљу привредници, већ "врхушке", оценио је Ђоговић.
А све је почело, подсетимо, када је Колинда Грабар Китаровић посетила Дубровник поводом Дана дубровачких ветерана приликом чега се, између осталог, срела с децом из дубровачког вртића. Један огорчен родитељ се јавио Дубровачком дневнику и изјавио како је његово дете у вртићу од председнице добило на поклон чоколаду произведену у Србији.
Врло брзо стигао је одговор и из канцеларије хрватске председнице где су рекли да они не набављају пакете и да је овај дубровачки пакован у Вуковару: "Споменутим пригодним пакетом употпуњена је кошара пуна хрватских производа, што је резултирало да се међу тристотинак производа нашло и неколико "спорних".
Колинда Грабар Китаровић брзо је потом изјавила да није лично проверавала садржај корпе и да је неугодно изненађена да је поделила чоколадице српског произвођача.
- Хрватска председница мора да пропагира хрватске производе, и то се више неће догодити. Упутићемо родитељима који су добили те чоколадице извињење и послаћемо им хрватске производе - рекла је Грабар Китаровић.
А да је профит наднационална категорија и да бизнис не би требало да познаје границе, јуче се између осталог, могло закључити и из поруке угледног хрватског привредника Емила Тедеског чије су, иначе, компаније годинама присутне у Србији.
"Благослов је да млади људи данас могу студирати у Хеиделбергу, Амстердаму... Па то је генијално. Исто тако да Европљани дођу код нас. Но ми кад видимо црнца, ми га желимо линчовати у Сплиту. Кад чујемо да неко говори српски, ми га бацимо у море. Кад видимо Азијца пред Марковом црквом, ми се још увијек смемо и показујемо прстом. Нама је то чудно. Ми смо дубоко затворени у себе, а једина шанса нам је да се повежемо са светом – казао је Тедески.
Рекао је и да је "крајње време да себи одговоримо што је било 19– Свет се одредио, само се ми нисмо одредили јер су нечији дједови, очеви, стричеви... со wхат".
"Били су и немачки, па су Немци данас најнапреднија нација у сваком погледу, пре свега у отворености, инклузивности, прихватању другачијег, сурађују са свим и немају проблема, али ми имамо проблема сами са собом", оценио је Тедески, између осталог, а пренео Вечерњи лист.
Шта је још рекао Тедески и какве поруке је послао можете прочитати овде.
Емил Тедески, иначе, један је од најбогатијих грађана Хрватске који дуго послује у Србији. Његова Атлантик група власник је неких од најпознатијих и најомиљенијих српских брендова.
Прочитајте ОВДЕ ко то ломи Европу због Косова.
Извор: Блиц