Ово је у Беранама на манифестацији ''Моја ћирилица'', коју су организовали Матица српска – Друштва чланова у Црној Гори, Епархија будимљанско-никшићка и Црквена општина Беране, казао епископ будимљанско-никшићки Јоаникије, који је истакао да би, када је реч о ћирилици, нарочито у светлу великог јубилеја – осамстогодишњице СПЦ и настанка ћириличног писма, било примерено говорити о њеном духовном, културолошком, просветном значају.
“Међутим, говорити о положају ћирилице данас у Црној Гори, немогуће је, без подсећања на окупациони програм Аустроугарске монархије, касније Италије, који је споровођен, пре свега, у Босни и Херцеговини, али и у Црној Гори. Када се подсетимо да је Аустроугарска монархија окупирала Црну Гору 1916. Године, забранила ћирилицу, потиснула је, са намером да потисне и српску историју, предмете на којима се заснивала просвета у Црној Гори, када се подсетимо да је Италија, такође, имала тај програм, уводећи црногорски језик, преименујући језик, што није било случајно, видимо које су последице, можемо увидети које су биле намере. Осим тога, Италија је имала програм да ''црногорска црква'' мора бити ''аутокефална'', казао је епископ Јоаникије, истичући да су у Уставу Црне Горе ћирилица и латиница формално равноправна писма, али, то је, мртво слово на папиру.
“У пракси је сасвим другачије. У свим државним институцијама Црне Горе користи се искључиво латиница, у свим документима. Дакле, формално ћирилица није забрањена, али у пракси јесте и то на најгрубљи могући начин, а то иде дотле да ми, који желимо да имамо, макар, личну карту на ћирилици, морамо да потпишемо неки документ. Том безакоњу, кршењу Устава, које се спроводи од стране власти, народ Црне Горе мора да се успротиви. Морамо се, нажалост, подсећати ове наше грубе реалности, имајући потпуно поуздање да ће овај народ који је, да кажемо, ћирилични и не одриче се свог писма, истрајати и да ће и ово зло, пре или касније, проћи, јер није утемељено у души овог народа, није утемељно ни у данашњем Уставу Црне Горе, што нам не значи много. Много нам више значи да није утемељено у народу, него се на вештачки начин спроводи, не, чак, ни на вештачки, него, можемо слободно рећи, на насилни начин. То је оно што је жалосно али, наравно, да се треба борити против тога”, казао је епископ Јоаникије.
Прочитајте ОВДЕ како су Црногорци издали Србију.
Извор: Вечерње новости