Марковић је раније данас саопштио да су он и председник Мило Ђукановић недавно предложили митрополиту црногорско-приморском Амфилохију обуставу примене Закона о слободи вероисповести до изјашњења Уставног суда и Европског суда за људска права и наставак дијалога, али да је Амфилохије, упркос томе, позвао на наставак литија, "а СПЦ наставила кршење закона у свакој прилици."
МЦП је реаговала саопштењем, које су потписали митрополит Амфилохије, епископ будимљанско никшићки Јоаникије и епископ милешевски Атанасије.
“Будући да је премијер Марковић изрекао више тврдњи, дужни смо да оне најважније прокоментаришемо.
Најпре, истина је да је састанак одржан, али заказивање поменутог састанка је имало своју историју у којој се не може једноставно рећи да је одржан ”на позив митрополита Амфилохија са епископом Јоаникијем”. Најпрецизније би било рећи да је иницијативу за састанак на највишем нивоу, пре наставка, од нас траженог, експертског дијалога, најпре дао сам премијер, а да је митрополит предложио шири формат тог састанка. Од доношења неуставног и дискриминаторног Закона о слободи вере или уверења и правном положају верских заједница, Митрополија црногорско-приморска, као и све епархије Српске православне Цркве у Црној Гори имају интензивне контакте и састанке на свим нивоима: са политичким партијама, појединцима, амбасадама, цивилним сектором, као и бројним међународним институцијама. Јавност обавештавамо само о оним састанцима који су конструктивни и доприносе истинском и посвећеном дијалогу. А овај, нажалост, није био такав”, наводи се у саопштењу МЦП и додаје:
“У разговору су епископи тражили прихватање Предлога закона о изменама и допунама Закона о слободи вере или уверења и правном положају верских заједница, који је одавно предат Влади у званичним разговорима нашег експертског тима. Такође су тражили да се одобре боравишне дозволе које се већ годинама ускраћују једном (мањем) броју свештенства, монаха и монахиња, који немају црногорско држављанство, а неки од њих се, управо ових дана, и протерују из Црне Горе, после боравка у Црној Гори по више од десет-петнаест година”.
Митрополија наводи да се не може сагласити са наводима Марковића о ”трајној опредељености” власти да воде дијалог и траже заједничка и најбоља решења.
“Да је то тако, овде не би било никаквога спора. Управо због изостанка таквог односа према СПЦ је и дошло до проблема у којем се налазимо, а који, сагласни смо у нечему и са премијером, ”оптерећује укупни друштвени амбијент”.
Оно што се из разговора једино искрено могло закључити, то је понуда режима, неколико пута и јавно изречена, да Српска православна црква у Црној Гори буде „део решења“ на начин што би, ваљда, требало да учествујемо у остварењу политичког програма владајуће партије и стварања партијске ”цркве” у Црној Гори.
За такав безумни предлог, наравно, никад неће имати саговорника у Српској православној цркви, као ни у било којој истинској верској заједници у свијету. Управо су такве понуде, а не литије, које су само реакција на неправду, оне које драстично смањују могућност успешног дијалога и стварају ”неразумевање и конфронтације” у друштву”, саопштавају из МЦП.
Такође се наводи да је несхватљиво оптужити Српску православну цркву у Црној Гори за ”одбијање дијалога, а самим тим и могућности да се пронађе одрживо решење”.
“Подсећамо да смо у том смислу, да би омогућили лакши пут ка решењу, наше примедбе на неуставни и дискриминаторни Закон са образложењима на деведесет страна, свели на Предлог закона о изменама и допунама односног Закона у четири кратка члана који се тичу само признавања постојећег правног субјективитета Цркви и верских заједница и одредбе по којој би се сви ”имовинско-правни спорови између Црне Горе и верских заједница у погледу верских објеката и земљишта, који су саграђени или стечени до 1. децембра 1918. године” решавали искључиво ”пред надлежним судовима у парничним поступцима у складу са потврђеним међународним уговорима, Уставом Црне Горе, Законом о својинско-правним односима, Законом о државном премеру и катастру непокретности и другим релевантним прописима.” Дакле, пред судовима и у складу са законима ове државе. Зар је овакав предлог позив на кршење закона, које нам спочитава председник Владе?”, истиче се у саопштењу.
“Што се тиче великодушне” понуде председника Ђукановића и премијера Марковића о обустави примене закона до одлуке Уставног суда и Европског суда за људска права, она је неуставна, а тиме и злонамерна, и то из више разлога. Она такође није ништа ново, и о њој је у јавности већ било речи.
Прво, она представља покушај државних власти да скину одговорност са себе због доношења неуставног и дискриминаторног закона. Друго, Влада нема могућност да обуставља примену ниједног закона и нема институционалне механизме којима би могла да гарантује да се закон неће примењивати, јер је он у овом тренутку саставни део правног поретка Црне Горе. Треће, Уставни суд има овлашћења по којима је досад могао да покрене оцену уставности овог несрећног Закона. То је исто могла да уради Влада, као и посланици владајуће већине у Скупштини”, истиче се у саопштењу МЦП.
МЦП наводи да тај суд нема рок у којем би требало да одлучи о уставности закона.
“За овако важно питање није неважна чињеница да Уставни суд тренутно нема председника. Четврто и можда најважније - у надлежности Европског суда за људска права није оцена уставности и законитости закона и других прописа, већ појединачних аката, који би били донети приликом примене закона. Дакле, овим је опет одбијен захтјев наше Цркве да се дијалог води о промени закона, чиме је власт показала да је суштински не интересује аргументација Цркве нити стручне и шире јавности о неуставности и дискриминаторном карактеру одређених норми овога закона.
Жао нам је што морамо констатовати да, нарочито након изјаве премијера Марковића, ни овај разговор, нити понуде о обустави примене закона, не можемо схватити као пут до отвореног и конструктивног дијалога већ искључиво као политиканску злоупотребу једне озбиљне теме пред најављене изборе.
Томе говори у прилог и однос владајуће партије и њених политичких партнера према црквеној имовини, која се ових дана огледа у продаји манастирске воденице у Пљевљима, берзанском прометовању православних храмова на Светом Стефану, рушењу, од мештана грађеног, манастирског конака на Бриској Гори код Улциња… на месту где се налазио древни манастир (садашња је црква изграђена пре деведесет година). Зар се духовни вапај тамошњег малобројног православног народа, који монахињама гради кућу, морао угушити до зуба наоружаним противтерористичким јединицама?!”, саопштавају из МЦП.
Литије ће бити настављене, наводе из Митрополије.
“Што се тиче молитвених литија и њиховог наставка, које је, подсећамо, председник Ђукановић, ваљда у духу ублажавања ”неразумевања и конфронтације”, које нам спочитава премијер, прогласио ”лудачким покретом” - представљале су и представљају јединствени мирни протест такве врсте у свету против антиуставног и дискриминаторног закона. Такво је право загарантовано свим демократским уставима света. Уосталом, ако је Црна Гора заиста ”демократско друштво европских и евроатлантских вредности” како то да, за разлику од уличног насиља која се догађају широм света, мирне литије могу да буду проблематичне у таквом друштву, по било којој основи, камоли да се карактеришу као ”претње и уцене”, како је то учинио премијер Марковић?
Наредбама о ограничавању јавних окупљања на двеста лица, по мишљењу угледних правника крши се Закон о заштити становништва од заразних болести, јер се подзаконским актима прозвољно мењају законске норме, а сагласно Уставу, само се увођењем ванредног стања може обезбедити да овакви подзаконски акти могу имати силу закона. Чини су да су ове наредбе у Црној Гори нарочито усмерене на ограничавање верских права православних верника”, истичу у Митрополији.
МЦП наводи зашто се још не слаже са Марковићем изјавама.
“У том погледу се снажно не слажемо са председником Владе да се у Црној Гори закони спроводе ”у духу једнаке примене” за све, а о тој дискриминацији смо много пута говорили. Подсећамо на то да је, од свих традиционалних Цркви и верских заједница, само Православна Црква остала без уговора са државом о уређењу питања од заједничког интереса и да се само њеном свештенству и монаштву ускраћују дозволе за боравак. О једнакој примени последњих епидемиолошких мера и прописа тек нема речи. Православни епископи, свештеници и верници су привођени, хапшени, задржавани, притварани, осуђивани и кажњавани несразмерно више у односу на остале чиниоце црногорског друштва, међу којима су и многи грађани који су остајали некажњени за иста таква ”дела” (довољно је поменути вернике окупљене пред храмовима или колоне аутомобила за Светог Василија Острошког у Боки и за Спасовдан у Кучима, чији су учесници кажњавани, за разлику од колона, сукоба и окупљања, рецимо, поводом 21. маја).
На крају, и поред покушаја погрешног представљања разговора који су вођени као увод у наставак експертских преговора, који су овим јавним иступом премијера малтене саботирани, Епископски савет остаје отворен да се дијалог и разговори наставе, па и следеће недеље, ако у Влади има воље и снаге да искрено и ефикасно приступи овим разговорима.
Власт не може да очекује да ће насиље отимања усмерено само према православним храмовима и светињама, које је јасно садржано у неуставном и дискриминаторном Закону о слободи вероисповести, да буде мирно прихваћено од стране народа, који се ослободио страха након вишедеценијске репресије под комунистичким режимом и његовим наследницама и јасно поручује свима и у Црној Гори и у свету: Не дамо светиње", стоји у саопштењу Митрополије црногорско-приморске.
Прочитајте ОВДЕ исповест Бјелопољца кога је ухапсила Милова полиција.
Извор: Вијести