"Када се ради о привременом одузимању возила, то је новина, међутим, треба напоменути да је у дужем временском периоду ова идеја провејавала. Ова измена налаже да се возачу, уколико начини тежи прекршај, а то су чланови 229 и 230, привремено одузима возило као предмет извршења. Ову меру треба доживети као такву да се возачу одузме опасно средство јер се показало да он непрописно, несавесно и небезбедно управља тим возилом", објаснио је за "Курир" пуковник Златко Беленцан, помоћник начелника Управе саобраћајне полиције.
Истакао је да се неће свима одузимати возило, те навео у ком случају се то може избећи. Открио је од чега зависи најтежа казна.
"Неће се свима одузимати возило. Уколико је то изнајмљено или фирмино возило, онда ће се водити рачуна о титулару имовине. У случају да возач руководи фирминим возилом, неће се фирми одузети возило, већ ће се она обавестити да њен запослени управља са, рецимо, тежим прекршајима и да их је опет извршио. Фокус је да се води рачуна о најбезобзирнијим возачима, који су извршили најтеже прекршаје", додао је он.
Најважније новине
- Одузимање возила од возача који је у последње две године осуђиван за теже прекршаје
- Први пут је законски регулисана вожња електричних тротинета, дефинисаних као “лака електрична возила”, којима није дозвољено кретање пешачким површинама - тротоарима, стазама и пешачким зонама
- Спуштена је и старосна граница за добијање дозволе за камионе на 18 година и аутобусе на 21 годину
- На улицама су и саобраћајци с камерама на униформама
- Омогућен је правни оквир за тестирање аутономних возила на путевима, по чему ће Србија бити један од лидера у Европи
- Отклоњене су препреке за преправке употребљаваних моторних возила када се приликом њиховог увоза утврди да нису у потпуности усаглашена с једнообразним техничким условима
- Изменама закона обухваћене су и одредбе о прелазу пута преко пруге, где се уводе двобојни семафори
- Пооштрене су казне за непоштовање знака “обавезан смер” за теретна возила која у транзиту кроз Србију избегавају коришћење ауто-пута због наплате путарине, и то на највише 50.000 динара, односно 25.000 ако се плати у року од осам дана
- Помоћник директора Агенције за безбедност саобраћаја Мирко Коковић верује да ће ове измене допринети безбедности у саобраћају и да ће утицати на свест појединаца.
У Србији 250.000 тротинета
Што се тиче тротинета, њих у Србији има око 250.000. Помоћник директора Агенције за безбедност саобраћаја Мирко Коковић верује да ће ове измене допринети безбедности у саобраћају и да ће утицати на свест појединаца.
"Сматрам да се не исплати правити прекршаје, већ да настојимо да променимо лоше навике. Ових дана смо имали атипичне саобраћајне несреће, које су необјашњиве. Било је неколико горућих тема, у плану је да се пише нов закон, али ове ствари нису могле да чекају то. У Србији има негде око 250.000 тротинета, а њихово учешће у саобраћају није било утврђено, то је морало хитно да се реши. Регулисана је област под којим условима, на којим површинама и ко сме да управља електричним тротинетима", рекао је он за "Курир".
Детаљан списак прекршаја због којих возачи могу да остану без возила:
- Вожња под дејством алкохола с више од 1,2 промила
- Одбијање алко-теста или дрога-теста
- Прекорачење брзине за више од 80 км/х ван насеља
- Прекорачење брзине за више од 70 км/х у насељу
- Прекорачење брзине за више од 60 км/х у зони школе или зони “30”
- Прекорачење брзине за више од 50 км/х у зони успореног саобраћаја
- Превоз детета млађег од 12 година на месту возача
- Превоз детета млађег од 12 година на месту које није предвиђено за седење (пртљажник, инструмент табла, задња полица, спољни делови возила и сл.)
- Пролазак кроз најмање два црвена светла на семафору у размаку краћем од 10 минута
- Претицање колоне возила преко неиспрекидане (пуне) линије
- Вожња без положене иједне возачке категорије
- Вожња током мере забране управљања возилом
- Вожња након одузимања возачке дозволе због накупљених казнених поена
- Вожња за време привременог искључења из саобраћаја
- Вожња ноћу на неосветљеном путу без иједног укљученог светла на возилу
- Претицање или обилажење возила које се зауставља или се зауставило ради пропуштања пешака на пешачком прелазу
- Претицање колоне под пратњом
- Непропуштање возила под пратњом
Коковић је навео и прописане казне за различите врсте удеса. Казне иду од 30.000 до 300.000 динара за лаке телесне повреде, односно за тешке телесне повреде следује казна затвора од једне до осам година затвора.
"За наношење лакших телесних повреда прописана је казна од 30.000 до 300.000 динара или казна затвора од 30 дана до три године. За наношење тешких телесних повреда прописана је казна од једне до осам година затвора, а за наношење смртних повреда казна је од две до 12 година. Треба то понављати и апеловати", закључио је он.
Руски одговор затресао Запад: Кедми о револуционарној одлуци Москве
Извор: Курир/Мондо