Najnovije

Šta je sve sinoć mogao da uradi "dron" koji je nosio zastavu "Velike Albanije"?

BEOGRAD - Iako se karakteristike i mogućnosti RC kvadkoptera koji je leteo iznad stadiona JNA ne mogu smatrati opasnim, sinoćnji događaj je stvorio percepciju slabog obezbeđenja. Analiziramo o kakvoj se letelici radi i na koje načine njeno letenje može biti kontrolisano ili onemogućeno.
Šiptarska zastava (Foto: FB)

Šiptarska zastava (Foto: FB)

Kvalifikaciona utakmica za prvenstvo Evrope u fudbalu između Srbije i Albanije prekinuta je sinoć posle uletanja radio-kontrolisanog (RC) kvadkoptera marke Fantom, popularnog kineskog proizvođača ĐI Innovations, piše "TangoSidž". Kako se jasno vidi na snimku leteći objekat u pitanju je ĐI-ov RC kvadkopter tipa Fantom i to starija verzija 1.1. Kompanija ĐI važi za jednog od najpopularnijih proizvođača RC multikoptera na svetu čiji se “leteći objekti” većinom koriste za snimanje – nose GoPro Hero kamere sa ili bez stabilizacije, uz mnoštvo opcija dodatne opreme. Starije verzije Fantoma (poput ove koja je sinoć korišćena) mogu se kupiti već od 400 evra dok novije verzije serije 2 koštaju preko 700 evra. Fantom teži 1 kilogram i prema specifikacijama proizvođača može poneti maksimalno 1350 grama korisnog tereta. Maksimalna brzina letelice je 15 metara u sekundi. Kontroler radi na frekvenciji od 2.4GHz. Albanski Fantom je sinoć poleteo sa crkve blizu stadiona JNA što ukazuje na unapred osmišljenu operaciju. Ukoliko su navodi medija tačni da se kontroler nalazio unutar stadiona (letelica nije imala kameru pa je to i logična pretpostavka) i da je on čak bio u posedu osobe koja se nalazila u VIP loži u kojoj je takođe bio i predsednik republike Srbije, implikacije potpunog propusta neposrednog obezbeđenja prvog čoveka države su dalekosežne. Iako je, ipak, malo verovatno da bi ovakva letelica mogla da ugrozi bezbednost lože i osoba u njoj (detoniranje eksploziva i sl.) negativni publicitet i percepcija nebezbednosti predsednika republike i potencijalne opasnosti predstavljaju javnu sramotu nadležnih službi bezbednosti. Ukoliko se zanemari najosnovnija KD zaštita (pretresanje) ostaje nepripremljenost za suočavanje sa “pretnjom” čije su operativne mogućnosti dobro poznate. Poznate su sve opcije kontrolera koje su dostupne na tržištu i njihovi frekventni opsezi. Iako ne možemo pouzdano znati da li je obezbeđenje predsednika imalo ovakve ometače i da li bi se oni uključili da je letelica prišla bliže (ona nije bila ni blizu lože) ostaje problem javne percepcije i utiska da je to moglo da se dogodi. Upravo zbog skorih incidenata gde su bezbednosne službe predstavljene u veoma lošem svetlu nije trebalo dozvoliti da bilo šta može leteti iznad stadiona. Tehničke mogućnosti za to postoje i čak sam proizvođač, ĐI, u svoje Fantome sa novim firmnjareom ugrađuje takozvani geo-fencing. U pitanju je ugrađeno onemogućavanje letelica da lete na određenim definisanim geografskim koordinatama. Prva, i logična, upotreba geo-fencinga je nemogućnost rada Fantoma blizu i iznad velikih međunarodnih aerodroma. ĐI Fantomi verzije 2 tako na primer ne mogu leteti iznad beogradskog aerodroma Nikola Tesla i aerodroma Konstantin Veliki u Nišu. Kineske službe bezbednosti zahtevale su od ĐI-a da u geo-fencing uključi trg Tjenanmen i druge “osetljive” lokacije. Za očekivati je da će no-fly lista ubrzo uključivati i druge objekte širom planete osim aerodroma. Popularnost ĐI proizvoda leži pre svega u razumnom odnosu kvalitet-cena ali se oni ipak ne koriste od strane kvalitetnijih opcija za snimanje iz vazduha. Za ozbiljnije DSLR kamere koriste se multikopteri koji se izrađuju od modula (kao RC avioni) i oni ne mogu lako biti kontrolisani, tj. protiv njih ne postoji opcija geo-fencinga.
Pročitajte još:

ŠOK U TIRANI: Unuka bivšeg albanskog premijera Salji Beriše podržala Srbe!

NBA LEGENDA PODRŽALA SRBIJU: Srbi, ja vas volim!

U domaćim ali i stranim medijima termin “dron” se u poslednje dve godine odomaćio iako se letelice ove kategorije stručno terminološki tako ne označavaju. Domaći termin je “bespilotna letelica” (BPL) ali Fantom u našoj kategorizaciji ne spada u letelice već u “leteće objekte” – radi se o radio-kontrolisanom multikopteru. Termin “dron” rezervisan je za veće bespilotne (često i naoružane) sisteme u koje nikako ne spadaju ovakve i slične hobističke letelice. Izvor: Blic .

Bonus video

Molimo Vas da donacijom podržite rad
portala "Pravda" kao i TV produkciju.

Donacije možete uplatiti putem sledećih linkova:

PAŽNJA:
Sistemom za komentarisanje upravlja kompanija Disqas. Stavovi izneseni u komentarima nisu stavovi portala Pravda.

Kolumne

Filantropi iz evrope

Zvonjenje na vratima.Čovek otvara vrata i vidi na pragu kako stoji osoba sa kiselim izrazom ...

Najnovije vesti - Ratni izveštaji

VREMENSKA prognoza

Najnovije vesti - PRAVDA