Najnovije

RASIPNIČKI: Skladišta nam prazna, a plaćamo milione evra za čuvanje nafte u inostranstvu!

Umesto da kupuje sirovu naftu i derivate i popunjava skladišta kako bi formirala obavezne rezerve nafte, što propisuju i standardi Evropske unije, Srbija troši desetine milione evra za rezervaciju goriva u inostranstvu.

Naftna industrija Srbije (Foto: Jutjub)

Prema rečima sagovornika koji je želeo da ostane anoniman, samo u prošloj godini je potrošeno 30 miliona evra za kupovinu tiketa za rezervaciju goriva, dok državna skladišta stoje prazna. Zakonom o robnim rezervama iz 2013. godine definisani su uslovi za formiranje, finansiranje, razmeštaj i korišćenje obaveznih rezervi nafte, obezbeđenje i održavanje prostora za smeštaj i čuvanje, kao i poslovanje i upravljanje obaveznim rezervama i skladišnim prostorom na teritoriji Srbije. Obavezne rezerve formiraju se najkasnije do 31. decembra 2022. godine po zahtevu Evropske unije da Srbija do 2023. godine raspolaže obaveznim rezervama za 90 dana. Ovo pitanje je izuzetno važno i za otvaranje poglavlja 15 na putu Srbije ka EU jer su obavezne rezerve nafte jedno od ključnih pitanja u toj oblasti. Od oktobra 2014. godine u Srbiji se naplaćuje taksa od 2,6 dinara po litri goriva za obezbeđivanje potrebnih novčanih sredstava za nabavku obaveznih rezervi nafte.
- Obavezne rezerve nafte mogu se formirati i održavati u sirovoj nafti, derivatima nafte kao i ugovornim pravima o kupovini određenih količina nafte i derivata nafte pri čemu najmanje jedna trećina obaveze čuvanja rezervi treba da bude u gotovim proizvodima. Za svaku državu je najjeftinije u tom slučaju da kupuje sirovu naftu i derivate i popunjava skladišta. Međutim, nadležni u Vladi Srbije se umesto toga odlučuju za najskuplju opciju, a to je plaćanje rezervacija nafte i goriva u inostranstvu iako za to, u ovom trenutku, ne postoji potreba - ističe izvor.
Prema njegovim rečima, rezervacija goriva u inostranstvu odnosno kupovina tiketa za rezervaciju goriva se praktikuje samo u ekstremnim slučajevima, kada je nekoj zemlji u kratkom vremenskom intervalu potrebno da obezbedi gorivo pa ga zato unapred rezerviše. I pred toga što su takve nabavke goriva skupe, Uprava za rezerve energenata u sastavu Ministarstva rudarstva i energetike raspisuje tendere za kupovinu tiketa za rezervaciju goriva. Dešavalo se čak i da tender raspisan tim povodom bude poništen. Primera radi, rešenje Republičke komisije za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki kojim je poništen tender Uprave za rezerve energenata raspisan 14. marta 2016. godine za opcijsku kupovinu derivata nafte-tiketi, radi formiranja obaveznih rezervi nafte. Tender je poništen jer su dve firme koje su na njemu učestvovale podnele zahtev za zaštitu prava ponuđača. Ono što je indikativno, tvrdi izvor, je to da je jedan od razloga za poništenje tendera to što je dokumentacijom propisano da pobednik na tenderu mora da poseduje sopstvenu robu koja se nalazi u rafineriji u Nemačkoj.
- Zbog čega baš u Nemačkoj a ne i u bilo kojoj drugoj zemlji Evrope. Sasvim je jasno da se radilo o pokušaju da se tender prilagodi nekoj od firmi učesnica, što je kršenje svih zakonskih normi i tenderskih pravila. Nije isključeno da će u skoroj budućnosti ovaj slučaj dobiti i sudski epilog - ističe sagovornik.
Nadležni u Ministarstvu rudarstva i energetike Srbije nisu odgovorili na ova pitanja.

Dupli trošak

Kada država kupuje tikete za rezervaciju goriva, obavezna je da dobavljaču plati to što on čuva tražene količine za određenog klijenta, te mu ih prodaje onog trenutka kada je ovom potrebno. Znači, plaća se dupla cena, za rezervaciju i za gorivo koje se preuzima. Inače, Srbija u ovom trenutku apsolutno nema nijedan razlog da na taj način nabavlja obavezne rezerve naftnih derivata jer rok za njihovo formiranje ističe tek za šest godina. Drugim rečima, ne postoji bilo kakav razlog za žurbu - navodi sagovornik.
Pročitajte OVDE kako i čime nas truju Hrvati?
Izvor: Danas

Bonus video

Molimo Vas da donacijom podržite rad
portala "Pravda" kao i TV produkciju.

Donacije možete uplatiti putem sledećih linkova:

Bonus video

NIS je prošle godine predstavio inovacije u transportu nafte i gasa.
PAŽNJA:
Sistemom za komentarisanje upravlja kompanija Disqas. Stavovi izneseni u komentarima nisu stavovi portala Pravda.

Kolumne

Najnovije vesti - Ratni izveštaji

VREMENSKA prognoza

Najnovije vesti - PRAVDA