Prema nezvaničnim informacijama, dosad je prijavljeno više od 300 reklamacija na obavljene radove ukupno vredne 206,9 miliona kuna (27,5 miliona evra).
Po pravilu se prijavljuju curenje ulja i goriva, neispravan rad motora, neispravne komunikacije, teškoće u radu s komandama itd. Prema dostupnim informacijama, najviše problema ima s helikopterom registarske oznake 228 koji je već više od šest meseci u hangaru Vazduhoplovno tehničkog centra (ZTC) i upitno je kada će biti popravljen.
Reč je o helikopteru kojim su prilikom primopredaje u septembru 2019. godine tadašnji ministar odbrane Damir Krstičević i tadašnji načelnik Glavnog stožera general Mirko Šundov obavili probni let. Navodno ima problema s navigacijom i repnim vratilom.
U Ministarstvu odbrane na pitanja Jutarnjeg lista o problemima s tim helikopterima odgovaraju da ne mogu govoriti o detaljima jer je reč o poverljivim podacima koje ne mogu iznositi u javnosti. U ZTC-u, koji je bio nosilac remonta, odgovaraju da imaju godišnji ugovor s MORH-om koji ih obavezuje na čuvanje podataka u vezi sa sprovođenjem ugovora.
Napominju da garantni rok od 18 meseci nije istekao za sve helikoptere, no, ne navode na koliko se helikoptera reklamacije još rešavaju na račun ruske kompanije Russian Helicopters.
U ZTC-u tvrde da su tokom projekta remonta prihodovali 165 miliona kuna (22 miliona evra) uz rashod od 127 miliona kuna (oko 17 miliona evra). Što bi značilo da su zaradili 38 miliona kuna (više od 5 miliona evra) na tom poslu. Dodaju da je na osnovu odrađenog remonta ZTC stekao reference za održavanje navedenog tipa helikoptera.
Veliki problemi s tim helikopterima uočeni su samo pet meseci nakon primopredaje letelica zbog curenja ulja kod jednog broja helikoptera, a dva su helikoptera povučena iz misije na Kosovu pa je u fabruaru 2020. privremeno prizemljeno svih 10 helikoptera. Od tada u misiju KFOR-a na Kosovo većinom se upućuju helikopteri MI 8. U MORH-u navode da to nema veze s kvarovima na MI 171 SH, nego s odlukom iz koje će vazduhoplovne baze biti upućeni helikopteri.
Osim tih 10 helikoptera, HRZ ima i 10 transportnih helikoptera MI 8 MTV -1, tri helikoptera MI 8 T i jedan helikopter MI 17 VA. Tim helikopterima resursi ističu 2024. i 2025. godine. No, još nema konačne odluke hoće li oni ti upućeni na remont ili će biti prodati. Sledeće godine u sastav Ratnog vazduhoplovstva dolaze četiri nova Blackhawk helikoptera koji su u procesu proizvodnje u SAD-u.
Šok priznanje Zorana Milanovića o raspadu Jugoslavije pročitajte OVDE.
Izvor: Jutarnji list