Најновије

СРБИЈА ЈЕ ТОКОМ БОМБАРДОВАЊА УНИШТИЛА ЧЕТИРИ Ф 117: Амери се одали, разнели смо их на команду мајора Бошка

Пре неколико дана, један од најчитанијих ваздухопловних сајтова The War Zone објавио је текст о погађању и другог авиона Ф-117А, о коме смо ми из јединица ПВО, који смо се поред тога бавили и неким „истраживачким радом“ одавно знали.

Илустрација (Фото: Јутјуб/ Правда)

Догађај се збио дана 30.04.1999. године, а дејство на погођени авион извршио је 3. рд 250. ракетне бригаде ПВО, наоружан ракетним системом ПВО С-125М Нева. Руковаоц гађања је био тада мајор Бошко Дотлић, који је био руковаоц гађања и код погађања и обарања авиона Ф-16ЦГ, који се срушио у реону јужно од Шапца у селу Накучани. Са америчке стране, сведочанство је дао сада пензионисани амерички пилот Чарли Хејнлајн који је био пар (wingman) погођеној летелици, преноси Tangosix.rs.

На моје лично изненађење, појавиле тврдње како то у ствари није истина и како чак ни сведочење пилота који је летео у пару са погођеним авионом у ствари није довољан доказ. Поставило се и питање око судбине тог авиона, па су тако појединци потпуно паушално изјављивали како је летелица „лако оштећена“ и како је „сигурно брзо оправљена и касније обављала борбене задатке у Авганистану 2001. и Ираку 2003. године“. Наравно, за ове тврдње нису приложили никакве доказе.

Са друге стране, ја сам приложио оно што сам успео да пронађем. То је Извештај и анализа за амерички Конгрес, написана од стране пуковника америчког ваздухопловства Everesta E. Riccionia „Description of our failing acquisition system as exemplified by the history, nature and analysis of the USAF F-22 Raptor program; A national tragedy – Military and Economy“ из 8. марта 2005. године.

У том извештају, пуковник Рициони критикује прескуп и неисплатив програм развоја Ф-22, који је требао у потпуности да замени авионе Ф-15 и наводи разлоге за то. Чињеница јесте да је његов радни опус, јер ово није његов једини рад на овом „случају Ф-22“ који је доспео до америчког Конгреса, значајно допринео томе да се развој и производња Ф-22 ипак прекине раније са далеко мање произведених летелица него што је било предвиђено. Са друге стране, ловац Ф-15 не само да није замењен, него је даље унапређиван и модернизован, и даље је главна снага и окосница америчке ловачко-пресретачке авијације. Свакако се радило о озбиљном аутору, бившем награђиваном пилоту америчке авијације и предавачу Астронаутике на америчким високим војним школама. Преминуо је током 2015. Године.

У извештају он пише:

– This event, which occurred during the Kosovo conflict on 27. March, was a major blow to the US Air Force. The aircraft was special: an F-117 Nighthawk stealth bomber that should have been all but invisible to the Serbian air defences. And this certainly wasn’t a fluke – a few nights later, Serb missiles damaged a second F-117. 

У наставку текста, у фусноти, пише:

– Of the three aircraft shot down during our incursion into Serbia, one was an F-16 flown by a pilot doing other what he was directed to do, and two were the most stealthy F-117 Nighthawks, one of which staggered back to its home base never to fly again, so it is seldom counted. 

С обзиром да су појединци исмевали текст сведочанства пилота авиона Ф-117А, а ти исти појединци величају НАТО, питам се зашто исмевају текст америчког пуковника и сведочанства америчких пилота? Ово нису писали неки српски пуковници или пилоти жељни некакве накнадне славе, него амерички, којима сигурно неће донети славу одавање некаквих тајни да је још један (или два) Ф-117А погођен и да је након тога, када се вратио кући, приземљен.

Међутим, постоје и други докази које ћу сада предочити.

У својој књизи „Stealth Fighter – A year in the life of an F-117 pilot“,, коју је написао бивши пилот Ф-117А, који је летео у мисији над тадашњом СРЈ, потпуковник Вилијам Б. О`Конор овако описује тај догађај и именује пилота другог оштећеног авиона Ф-117А као „Flash“ (летачки надимак).

Пилот О`Конор описује повратак у матичну базу „кући“ у Холоман. Пише следеће:

– A couple of days later, we greeted the second group of F-117’s in from Germany. There were only ten jets left. Two of the 12 had to abort back to Spangdahlem with fuel problems. 

Он констатује да су дочекали другу групу летелица Ф-117 из Немачке. Преостало је још десет летелица. Две од дванаест морале су да се врате у Шпандалем због проблема са горивом.

У наставку пише, када су летелице кренуле назад према Холоману, укључујући и оштећени Flashov авион Ф-117А:

– About two thirds of the way across, Flash’s jet having received only field repairs in Germany after being damaged previously, began venting fuel from the left wing. To comply with the divert constraints, he needed quite a few more plugs then normal and was cycling on and off the boom regularly until reaching the Canadian coast.

Притом треба рећи да је било предвиђено да се летелице допуне 8 пута до „куће“, али да је овај авион допуњен „још неколико пута“.

Затим, ту је и цитат из књиге „Lockheed F-117 Nighthawk Stealth Fighter“ написана од стране аутора Пола Ф. Крикмора  у издању Osprey Publishinga. На страни 58. књиге, пише:

– On April 3, 1999, thirteen F-117 Nighthawk’s from the 9th FS joined Operation Allied Force, when they deployed from Holloman to Spangdahlem AB, Germany. It has come to light that an aircraft from this unit (possibly aicraft 82-0818) was damaged in the left wing by either a Serb SAM or AAA, during an attack sometime between April 4. and 9. The damage was such that it is believed the pilot was required to divert. This incident remains a highly sensitive issue and both Lockheed and USAF personnel have refused point-blank to elaborate further. 

Уз ове додатне цитате америчких аутора можемо закључити следеће:

– Најмање два авиона Ф-117А имало је проблем са системом инсталације горива на крају мисије. – Један авион Ф-117А је погођен и оштећен између 4. и 9. априла године. – Један авион Ф-117А је погођен и оштећен 30.04.1999. године.

Из овога произилази више могућих теорија и верзија.

Авион Ф-117А који је погођен између 4. и 9. априла у лево крило је исти онај авион чији пилот има надимак Flash а чије име је Jodd Flesch, који је приликом повратка у базу Холоман имао изненадно цурење горива испод левог крила и који након слетања на аеродром у Новом Мексику (Холоман), више није летео, судећи по писању америчког пуковника Евереста Е. Рићонија. Пуковник Еверест Е. Рићони је, подсетимо, написао да обарање авиона Ф-117А дана 27.03.1999. године није била случајност већ је неколико ноћи касније погођен још један. Свакако је могуће да се под термином „неколико ноћи“ може сматрати баш то, а да се не односи на летелицу погођену дана 30.04.1999. године, више од месец дана касније.

Авион Ф-117А који је погођен 30.04.1999. године је летелица чији је пилот био Flesch, која је имала цурење по повратку у базу Холоман и која више није потетела, по Рићонију. Ово би подразумевало да не знамо шта је било са судбином авиона који је погођен у лево крило, између 4. и 9. априла 1999. године.

Аутор Пол Ф. Крикмор је погрешио у датуму погађања авиона 82-0818 и то се у ствари десило дана 30.04.1999. године, а не између 4. и 9. априла. И онда је тај авион имао цурење горива по повратку у базу Холоман и није више полетео, по Рићонију.

Овде имамо три проблема, како их ја видим.

Први је велика грешка у датумима, која ми не делује реално. Други проблем би био у томе, по овом аутору, да се не зна да ли је авион погођен пројектилом земља-ваздух (непознатог типа) или противавионском артиљеријом, док се погађање авиона од 30.04.1999. одмах већ током рата и непосредно након рата, приписује у више западних извора као погодак ракете земља-ваздух, односно ракете система СА-3 (западна ознака за систем С-125 Нева). С обзиром да је књига Пола Крикмора написана 2014. године, (чак након књиге Вилијама О Конора) не делује ми реално да аутор није био упознат са овим детаљом. Чињеница да он не наводи другу летелицу као погођену, објашњавам тиме да је у књизи описао инцидент летелице из 9. Сквадрона које су у мисију дошле касније, тек 03.04.1999, што може имплицирати да је летелица погођена 30.04.1999. припадала другом ловачком Сквадрону и то 8. ловачком Сквадрону, коме је припадано и оборени пилот Дејл Зелко. Трећи проблем је што и даље немамо одговор шта је са другим Ф-117А који је имао проблема са инсталацијом горива на крају мисије.

С обзиром да приватно волим философију, каже се да је најједноставније решење обично тачно.

Флешов авион је погођен у лево крило између 4. и 9. априла неким од система ПВО. Наређено му је да скрене и напусти мисију. Слетео је у Шпандалем. Због квара на систему инсталације горива, није више летео у мисији над СРЈ, а због ситних теренских оправки које је добио у бази у Немачкој (по исказу у књизи пилота Вилијама О`Конора) полетео је, након завршетка рата, назад у своју базу у Холоман у држави Нови Мексико уз ризике. Притом му је на 2/3 пута пукла цев за гориво испод (раније погођеног и оштећеног) левог крила и морао је бити чешће допуњаван у ваздуху. Када је стигао у матичну базу није више летео (по извору америчког пуковника Евереста Е. Рићонија).

Ново дивљаштво војника Азербејџана, сцене као на Косову. Више о томе читајте ОВДЕ.

Извор: Tango Six/ Петар Војиновић

Бонус видео

Молимо Вас да донацијом подржите рад
портала "Правда" као и ТВ продукцију.

Донације можете уплатити путем следећих линкова:

ПАЖЊА:
Системом за коментарисање управља компанија Disqas. Ставови изнесени у коментарима нису ставови портала Правда.

Колумне

Најновије вести - Ратни извештаји

VREMENSKA prognoza

Најновије вести - ПРАВДА